/ Nyheder / “Vi når altid frem til en form for enighed”

“Vi når altid frem til en form for enighed”

Hvordan får beboere og ejendomsselskab i fællesskab dagligdagen til at flyde? I en boligejendom på Østerbro har det ikke været uden knaster, men nu er de på rette spor. Det er administrationschef og beboerrådsformand enige om.

Af

Foto: Jeppe Carlsen

Hvordan får beboere og ejendomsselskab i fællesskab dagligdagen til at flyde? I en boligejendom på Østerbro har det ikke været uden knaster, men nu er de på rette spor. Det er administrationschef og beboerrådsformand enige om.

Den hvidpudsede ejendom på Kastelsvej ligger i et roligt kvarter på Østerbro i København. Fra lejlighedernes panoramavinduer er der blandt andet udsigt til gården, som beboerne kalder deres lille oase. Bag vinduerne gemmer der sig en del børnefamilier, men også mange ældre, der har boet i ejendommen i årtier. Ejendommen var tidligere ejet af PBU (Pædagogernes Pension), men blev i 2019 overtaget af ejendomsselskabet Heimstaden.

Ejendom har mødt administrationschef Tina Hansen og beboerrådsformand Finn Christensen til en snak om at få etableret et godt, nyt samarbejde mellem lejer og udlejer.

Intet at udsætte

Finn Christensen er ikke bleg for at indrømme, at beboerne havde rustet sig og blandt andet været til møde med LLO, da de fik besked om, at ejendommen ville skifte hænder.

”Mange beboere følte sig trygge ved den tidligere ejer. Samtidig har vi kunnet læse i avisen om nye, store aktører, der kun er ude på at tjene penge. Men LLO havde heldigvis ikke noget at udsætte på Heimstaden, og det gav en vis ro,” siger han.

I begyndelsen var hans indtryk dog, at ejendomsselskabet var ramt af ressourcemangel.

”En række underentreprenører skulle stå for ejendomsservicen – blandt andet trappevask, havearbejde og vinduespudsning. Måden de gik til opgaven på, var ikke vores kop te, og heldigvis heller ikke Heimstadens. Det var en fælles læreproces i begyndelsen,” siger han.

Samarbejde på rette spor

Tina Hansen, administrationschef hos Heimstaden, giver Finn Christensen ret i, at det var en noget turbulent begyndelse.

”Vi er forholdsvis nye på det danske ejendomsmarked, og det har taget tid for os at finde både de rette medarbejdere og medspillere, som lever op til vores standarder. Beboernes feedback har været helt uundværlig for os. Vi har af og til fået nogle hak over tuden, men det lærer vi også af. Det meste af vores ejendomsservice er nu ”in house”, og ellers samarbejder vi kun med nogle, vi kan stå inde for.”

De er begge enige i, at mange af beboernes ankepunkter har bevæget sig ind på rette spor, og at en løbende dialog altid har været altafgørende.

”Det er ikke altid vi er helt enige – men vi når altid frem til en form for enighed,” siger Tina Hansen.

Heimstaden rådgiver generelt til, at boligejendommene får etableret en beboerrepræsentation, da beboernes input er helt væsentlige for, at ejendomsselskabet kan yde den bedste service og løbende kan imødekomme beboernes behov.

Kom på kursus

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/launch af platform v. Rambøll 10.30.10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen med adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs og TBA. 10.50.11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.

Præsentabel ejendom er fælles mål

Heimstaden og beboerne har også en del fælles projekter – for eksempel at holde ejendommens gårdmiljø pænt og ordentligt. Det store gårdareal rummer blandt andet en legeplads, mindre græsarealer med borde og bænke og velplejede blomsterbede. Mens Heimstaden står for det grove arbejde som beskæring af buske og træer, får beboerne hvert år en pose penge til at købe planter og blomster for.

”En stor del af vores samarbejde handler om, at ejendommen fortsat fremstår præsentabel. Vi skal bo der, og Heimstaden skal sælge en vare, så det er i alles interesse,” siger Finn Christensen.

Næste større projekt, som udlejer og lejer vil gå sammen om, er at gøre Kastelsvej mere sikker for de mindste beboere.

”Vi har talt om at få etableret nogle vejbump, så bilisterne sænker farten. Vi arbejder også på at få sikret en låge, så børnene ikke så nemt kan løbe ud mod kørebanen,” siger Finn Christensen.

Vigtigt med samarbejde

Der bliver også samarbejdet om mere tunge anliggender i ejendommen. Det har blandt andet handlet om at hjælpe enkelte af ejendommens ældste beboere over til en mere passende bolig. For eksempel havde nogle beboere bemærket en særlig lugt, som sivede ud fra et lejemål. Det viste sig, at en ældre dame i en længere periode havde boet side om side med sit skrald og ikke længere var i stand til at bo alene.

”Beboeren skulle hjælpes et sted hen, hvor hun kunne modtage den rette pleje, og den pårørende var meget lettet over, at hun blev hjulpet godt på vej,” siger Finn Christensen.

Tina Hansen tilføjer:

”Vi er afhængige af op­lys­ninger fra beboerne, for at vi kan reagere på situationer som denne. Så i de tilfælde er det også rigtig vigtigt med et godt samarbejde.”

Ønske om endnu mere inddragelse

Noget der i Finn Christensens optik, ville styrke samarbejdet, er, at Heimstaden bliver endnu mere informativ, når det drejer sig om fremtidige planer for ejendommen. Beboerne opdagede blandt andet ved et tilfælde, at Heimstaden var i gang med at undersøge mulighederne for at etablere boliger i tagetagen.

”Pludselig var der afsat 100.000 kr. til en konsulent i den tiårige vedligeholdelsesplan. Det er lidt ærgerligt, at vi bliver nødt til at spørge ind til, hvad det betyder, i stedet for at få det præsenteret. På mange områder kan vi hverken gøre fra eller til som beboere, men vi har trods alt et informationsbehov,” påpeger Finn Christensen.

Som meget andet er det et ankepunkt, som Finn Christensen og Tina Hansen har været i dialog om, og som Heimstaden har taget ved lære af i det fremtidige samarbejde.

”Med større projekter som ombygning af en tagetage er det altid en afvejning af, hvor tidligt vi skal involvere beboerne, hvis projektet alligevel ikke skulle blive til noget. Men jeg er lydhør over for beboernes ønsker. Generelt går vi meget op i, at beboerne skal føle sig trygge. Hvis vi ikke kan holde på vores beboere, så eksisterer vi ikke ret længe.”

Om Heimstaden

Heimstaden blev grundlagt i Sverige i 1998 og har været etableret på det danske marked siden 2014. Heimstaden ejer og forvalter i dag 140 ejendomme i Danmark.