I indkøbscenteret City 2 i Høje Taastrup er der en summen af liv. Tøjstativerne er trukket frem foran butikkerne, og kunderne bærer på indkøbsposer, der indeholder andet og mere end dagligvarer. Hverdagen er på mange måder vendt tilbage til centeret.
I samme center har selskabet Danske Shoppingcentre sit hovedkvarter. Med 18 centre under deres vinger er både Jesper Faurholdt, CEO, og Finn Sture Madsen, COO i Danske Shoppingcentre, lettede over, at der igen kan langes varer over disken. Åbningen af detailbutikkerne var længe ventet og den driftsmæssige åbning er gået forholdsvist nemt, siger Finn Sture Madsen.
”Vi har jo på intet tidspunkt været helt lukkede. Vores kunder har selv under den hårde nedlukning besøgt centrene for at handle dagligvarer og medicin, så det har kun været et spørgsmål om at få åbnet facaderne til de enkelte butikker.”
Trecifret millionbeløb
Hvor åbningen er gået nemt, har shoppingcentrene haft en stor opgave i at holde butikkerne kunstigt i live det seneste år. Det har blandt andet krævet en hel del dialog med lejerne for at få indblik i den enkeltes situation og ønsker.
”Nogle lejere har vi måttet give henstand og udskydelse af lejen, andre har fået en mindre rabat i almindelige forhandlinger. Vores mål har været at hjælpe vores lejere og holde lys i butiksvinduerne,” siger Finn Sture Madsen og fortsætter:
”Vi gør det jo også for vores egen skyld. At komme tilbage til et center, hvor halvdelen af butikkerne er lukkede, vil føre til en negativ spiral, som vil påvirke både de øvrige lejere og centerejerne.”
Jesper Faurholdt anslår, at centrene sammenlagt har udskudt betalinger for et trecifret millionbeløb. Penge, der er behæftet med noget risiko.
”Vi har rigtig mange penge ude at svømme, og nogle vil ikke få mulighed for at betale dem tilbage,” fastslår han.
Kom på kursus
Bølge af konkurser?
Danske Shoppingcentre er særligt bekymret for, hvordan enkeltmandsbutikkerne vil klare sig igennem krisen. Denne gruppe udgør 40 procent af lejerne og har kun en enkelt butik i et udvalgt center.
”Vores bekymringer ligger hos den gruppe frem for kæderne, der i en længere periode har kunnet sælge fra deres lokationer på gaden, og som oftest også er stærke på onlineshopping. Anden nedlukning strakte sig over fire måneder for shoppingcentrene, og det kan give de små butikker en del udfordringer.”
Butikkerne vil i den kommende tid blive presset af flere faktorer. En del vil ikke kunne få en kompensation via hjælpepakkerne, der dækker omkostningerne, og varelagre for både vinter- og forårstøj har været svære at få afsat på markedet.
Også moms venter på at blive betalt, og det er endnu ikke til at sige, hvordan bankerne kommer til at stille sig.
”Vil man holde hånden under detailhandlen eller benytte lejligheden til at få ryddet op? Vi håber, at bankerne vil hjælpe lejerne, som vi har gjort,” siger Finn Sture Madsen.
Hvor den første nedlukning tog livet af mange af de butikker og restauranter, som alligevel var tæt på døde, frygter Danske Shoppingcentre, at også sunde forretninger vil blive ramt.
”Hvis man luller sig selv ind i, at det nok skal gå, så tror jeg, man snyder sig selv. Resten af 2021 kan blive et frygteligt år, hvor vi vil se en bølge af konkurser,” forudser Jesper Faurholdt.
Lyspunkter trods alt
Selvom det kan se sort ud for den enkelte lejer, er Danske Shoppingcentre dog overbevist om, at centrene stadig vil have en fremtid – og der er da også små lyspunkter. Blandt andet har årsregnskabet for 2020 vist, at udlejningsprocenten for 2020 var på samme niveau som for 2019.
”Rent udlejningsmæssigt er det gået bedre end forventet, og vi har ikke tabt nogen lejere. Samtidig har vi indgået en del lejekontrakter i perioden, og det giver en tro på, at ja – der er en krise, som ikke er ovre, men kunderne skal nok vende tilbage,” siger Jesper Faurholdt.
Et lyspunkt er også, at mange butikker under nedlukningen har fundet veje til at få solgt deres varer online. Blandt andet via Facebook eller ved at tilbyder Click & Collect, hvor kunderne finder og betaler deres varer på hjemmesiden og siden henter dem ude foran butikken. De digitale løsninger kan være kommet for at blive.
”Intet er så ondt, at det ikke er godt for noget. Nogle lejere er begyndt at arbejde med nye forretningsmodeller, som vi tror, de vil bære med sig efter corona. Især inden for tøjbranchen har facebookshopping taget fart. Det er til at komme i nærheden af teknologisk, hvis man ikke allerede har en stor onlineplatform,” siger Finn Sture Madsen.