/ Nyheder / Lokofører efter fyraften

Lokofører efter fyraften

”Gå ikke over sporet, der kommer tog,” lyder det fra højttaleren ved perronen. Et lokomotiv med fuld damp på kedlen kører forbi stationen og snor sig videre gennem skovlandskabet. Lokoføreren sidder ikke inde i lokomotivet, men står bag sin kontrolpult i haven og styrer slagets gang.

Af

Foto: Michael Damsgaard

Søren Kornum, administrator hos By & Bolig Administration ApS, har igennem de sidste 50 år samlet på elektriske tog. En interesse, der tog sin begyndelse, da han som barn oplevede glæden ved at pakke togvogne, skinner og miniaturebygninger ud til fødselsdag og jul.

”I mit barndomshjem havde vi en kælder, hvor jeg kunne bygge banen op, og det brugte jeg meget tid på. Interessen holdt ved, men for 35 år siden gik jeg fra de mindre modeltog til større tog på op til en meter.”

Naturlige omgivelser

Større tog krævede mere plads, og derfor valgte Søren Kornum for et par år siden at opføre en togbane i baghaven ved sit hus i Give. Et projekt, der krævede knofedt, hegnsstolper og 1,4 km ledning. Skinnerne fører togene forbi modelhuse og figurer, der venter på at stige på toget.

”Togbanen er 250 meter lang og kører gennem et blandet landskab – fra det åbne til et skovområde med buskads og træer. At mine modeltog kører i naturen, er det helt specielle ved banen,” siger Søren Kornum.

Det specielle er også, at togbanen har visse historiske referencer. En del af stationerne har Søren Kornum nemlig opkaldt og opbygget efter ældre lokale stationer.

Gendanner historien

Tilbage i 1928 opførte selskabet Horsens Vestbaner en privatbane, der gik fra Thyregod til Tørring. Togbanen, der fragtede både gods og passagerer, gik blandt andet gennem Søren Kornums grund. 

”Da der kom flere biler på vejene, var der ikke længere brug for lokalbanen, der blev nedlagt i 1961. Men det er stadig muligt at besøge togstationerne på strækningen. I dag er de omdannet til kommunekontorer og villaer,” fortæller Søren Kornum.

Han er netop ved at bygge stationerne Vonge og Vesterlund op i miniature. For at få dem til at ligne bedst muligt har han besøgt og opmålt stationsbygningerne. Stationsskiltene står der allerede, og også de er tro kopier af originalen. Gennem gamle fotografier og samtaler med lokale ældre borgere, er det lykkedes ham  at genskabe farver og skrifttype fra mellemkrigstiden.

Tungen lige i munden

For at kopiere virkeligheden har Søren Kornum downloadet lydfiler fra DSB, som kan afspilles fra en computer, når togene kører. Blandt andet advarslen om, at man ikke må gå over sporet. Trykkes der på en bestemt knap på kontrolpulten, kan toget også sige en fløjtelyd, og et af togene har en dampsimulator, hvor dampen skydes op af skorstenen og nede ved hjulene.

”Der er en masse små gimmicks, som gør det her rigtig sjovt. Min kone spørger ofte, om hun må prøve, men det er jeg nu ikke så vild med,” siger han med et smil.

Selv kan han styre op til fem togsæt på én gang, men så skal han også holde tungen lige i munden, for at der ikke opstår sammenstød.

Søren Kornum viser gerne togbanen frem – blandt andet til grundejerforeningen, men også til ældre mennesker, der interesserer sig for både togbanen og lokalhistorien. Banen fanger ikke rigtig børn, siger Søren Kornum.

”De konstaterer bare, at der kører et tog, og så vil de tilbage til computeren,” siger han.

Togstrejke

Togene kører i al slags vejr, men som ved en rigtig togbane kræver det vedligehold, og togene strejker, når der er løvfald og sne på skinnerne. Men det er alt sammen en del af fornøjelsen. Bevæbnet med en højtryksluftpumpe bliver blade og snavs blæst væk.

”Jeg hygger mig, når jeg fordyber mig i at reparere et tog eller går togbanen efter i sømmene,” siger Søren Kornum, der mener, det er frugtbart for ham at have en hobby. Han nyder at være lidt af en Ole Opfinder, når det er fyraften.

”Går et tog i stykker, så skiller jeg det ad. Når det ligger i over hundrede dele foran mig, er det min opgave at finde fejlen eller den løse forbindelse. Jeg oplever en stor glæde og