/ Nyheder / Nytænkning og flere digitale løsninger

Nytænkning og flere digitale løsninger

Digitale generalforsamlinger og flere onlinemøder. Det seneste år har krævet nytænkning hos administrationsselskabet Boligexperten.

Af

Langt de fleste generalforsamlinger er i 2020 blevet afholdt via instruktionsfuldmagt, og sådan er det også gået i foråret 2021. Foto: Jeppe Carlsen

Hvordan ville det være muligt at afholde forårets generalforsamlinger med et stigende antal coronarestriktioner? Det blev drøftet på et fællesmøde hos Boligexperten 9. marts 2020. Det var sidste gang i lang tid, at de ansatte var samlet. Samme uge lukkede landet ned.

”Det var en øjenåbner for, hvor grelt det stod til, og har selvfølgelig påvirket vores hverdag. Vores ansatte arbejder meget mere hjemmefra, og vi er gået over til at holde de fleste møder online. Den del af vores virksomhed, der er blevet påvirket mest i perioden, er de årlige generalforsamlinger i vores foreninger. Dette forår har vi kunnet holde de første digitale udgaver,” fortæller Johnny C. Rieck, vicedirektør hos Boligexperten.

Digital og mental omstilling

Det har taget noget tid for Boligexperten at kunne tilbyde et digitalt setup – det har nemlig krævet nye digitale løsninger, men også en mental omstilling hos beboerne.
Ifølge EjendomDanmarks anbefaling bør der være enstemmighed blandt beboerne eller hjemmel i vedtægterne, hvis man som andelsbolig- eller ejerforening vil afholde digitale generalforsamlinger – og det har Boligexperten valgt at læne sig op ad.

”P.t. har vi op til 20 foreninger, der har fået tilføjet den hjemmel i vedtægterne. Langt de fleste synes dog, det er en nødløsning,” siger Johnny C. Rieck, som dog også peger på en fordel ved de digitale generalforsamlinger.

”Der dukker ofte flere beboere op, end der plejer – nok fordi man ikke er afhængig af at skulle være på en bestemt adresse på et bestemt tidspunkt og kan tilgå mødet fra hvor som helst.”

For blandt andet at kunne afholde digitale generalforsamlinger har Boligexperten det seneste år investeret i et nyt digitalt system til afholdelse af onlinemøder og videokonferencer samt i systemet Assembly Voting, der bruges til at afholde afstemninger.

”Med systemet kan vi uploade beboerne som vælgere. De kan så stemme løbende, mens vi bevæger os gennem dagsordenen. Resultatet af afstemningerne fremgår med det samme,” siger Johnny C. Rieck.

Kom på kursus

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/launch af platform v. Rambøll 10.30.10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen med adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs og TBA. 10.50.11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.

Fysisk møde at foretrække

Langt de fleste generalforsamlinger er i 2020 blevet afholdt via instruktionsfuldmagt, og sådan er det også gået i foråret 2021. De enkelte beboere giver her bestyrelsesformanden instruktion om, hvordan der skal stemmes under de enkelte punkter på dagsordenen. Herefter sætter administratoren og udvalgte bestyrelsesmedlemmer sig sammen og går punkterne igennem.

”Alle beboerne kan stemme ja eller nej, men de går glip af debatten. Nogle foreninger har valgt at holde digitale formøder, hvor de kan se hinanden i øjnene og stille spørgsmål til de emner, der er på dagsordenen. Vi får det bedste ud af det, men det fysiske møde er at foretrække,” siger Johnny C. Rieck.

Savner sparring

Som mange andre virksomheder venter Boligexperten på mere normale tilstande på arbejdspladsen.

Det har de seneste år været muligt at arbejde hjemmefra op til tre dage om ugen, men i forbindelse med corona har medarbejderne kunnet vælge at arbejde hjemmefra uden begrænsning. Derudover har hele logistikken på arbejdspladsen skullet gentænkes.

”Et eksempel er kantinen, som tidligere kunne huse 25 ad gangen, men som det seneste år kun har haft plads til otte, og hvor afspritning, handsker og mundbind er et krav for at kunne spise sin frokost,” fortæller Johnny C. Rieck.

I øjeblikket møder medarbejderne ind på skift, og særligt den daglige sparring er et savn på hjemmekontoret, fortæller Johnny C. Rieck. Han mener dog også, der har været grund til at glæde sig det seneste år.

”Vores team har imponerende hurtigt kunnet omstille sig til denne nye coronavirkelighed, uden at det er gået ud over vores performance. Samtidig har vi som branche været klar til at tage imod udfordringen digitaliseringsmæssigt. Var det her sket for 10-15 år siden, havde vi været på spanden. I dag ligger alt på servere, så vi har ikke manglet noget på hjemmekontoret.”