Beskatning af bogførte værdistigninger
Fra 2023 introduceres en løbende lagerbeskatning af værdistigninger på visse udlejningsejendomme. Efter et langt tilløb har Skatteministeriet nu sendt lovforslaget i høring, hvorfor det nu for første gang er muligt at se den konkrete indretning af det nye beskatningsprincip.
På mange områder bekræfter lovforslaget de elementer, der tidligere er fremkommet via svar til folketinget og fra den politiske aftale. Herunder at det nye beskatningsprincip vil gælde for selskabsbeskattede virksomheder hvis portefølje af udlejningsejendomme udgør mere end 100 mio. kr.
For virksomheder omfattet af lagerbeskatning skal de årlige værdireguleringer af udlejningsejendomme medregnes i den skattepligtige indkomst.
For øvrige ejendomme, herunder brugerejendomme, personligt ejede ejendomme, andelsforeninger, fonde og porteføljer, der opgjort på koncernniveau udgør mindre end 100 mio. kr. vil ejendomsavancebeskatning fortsat gælde via realisationsprincippet – hvor skatten falder samtidig med en realisering af en eventuel gevinst.
Lovforslaget bekræfter ligeledes, at lagerbeskatningen kun vil gælde fremadrettet fra primo 2023, hvor ejendommene indtræder i lagerbeskatningen med en indgangsværdi. Historiske værdistigninger frem til ultimo 2022 forbliver derimod beskattet efter realisationsprincippet og kan dermed udskydes til den dag ejendommen handles.
Nybyggeri lagerbeskattes først, når ejendommen er mere end halvt udlejet
Det fremgår af lovforslaget, at nybyggede ejendomme omfattes af lagerbeskatning fra det øjeblik, hvor ejendommen er overvejende udlejet. Det indebærer, at ejendommen indtræder i lagerbeskatning med værdien opgjort på det pågældende tidspunkt, mens eventuelle avancer opnået i byggefasen forbliver behandlet efter realisationsprincippet den dag ejendommen handles. Dermed belastes likviditeten mindre, end hvis hele udviklingsdelen var omfattet.
Forventningerne til provenuet stiger med 40 procent
Skatteministeriet har imødekommet EjendomDanmarks ønske om at vurdere det forventede provenu på baggrund af konkrete regnskabsdata frem for udelukkende at benytte det initiale skøn. Det har ført til en opjustering af den forventede omfattede ejendomsmasse fra 350 til 500 mia. kr. hvorfor skatten nu forventes at indbringe staten 1,2 mia. kr. årligt mod de oprindeligt estimerede 850 mio. kr.
Der er i lovforslaget ikke lagt op til ændringer på baggrund af de justerede provenuforudsætninger, men EjendomDanmark opfordrer kraftigt til, at der i behandlingen af lovforslaget til efteråret justeres, så provenuet lander som oprindeligt forventet, og så skatten bliver en mindre belastning for virksomhedernes mulighed for at investere i tidssvarende ejendomme.
EjendomDanmark har to konkrete forslag til justeringer; i) udform en mildere likviditetsprofil, så lagerskatten opkræves forsinket og udjævnet og ii) hæv minimumsgrænsen, så ejendomsvirksomheder med en porteføljeværdi op til 500 mio. kr. forbliver underlagt den eksisterende realisationsbeskatning.