/ Nyheder / “Det kræver tid, penge og ledelse, hvis vi skal i mål med rekruttering”

“Det kræver tid, penge og ledelse, hvis vi skal i mål med rekruttering”

Når der mangler medarbejdere, kan løsningen være at løfte blikket og åbne armene til en ny type. Mange akademikere vil gerne arbejde med ejendomsadministration, men det kræver, at branchen giver dem en chance. Sjeldani har gjort det – med succes.

Af

Carsten Volden og Else Djørup fra Sjeldani. Foto: Jens Rosenfeldt

I en baggård i den københavnske Sydhavn står enkelte stædige gule blomster ranke tilbage i de grønne bede. Det er her, medarbejderne i administrationsselskabet Sjeldani trækker ud i dagligdagens pauser. Og for et par måneder siden kom endnu en til. En medarbejder med en helt anden baggrund end sine nye kollegaers: Hun er akademiker.

Else Djørup – nyslået ejendomsadministrator – har nemlig haft fokus på udviklingsbistand det meste af sit arbejdsliv, og så er hun uddannet cand.merc.int.

”Koblingen mellem mine tidligere job og ejendomsadministration er måske ikke åbenlys for alle. Men hver dag kan jeg drage nytte af min erfaring. Arbejdet med frivillige er på mange måder det samme, uanset om det er en bestyrelse i en andelsforening på Vesterbro eller i en landsby i Mozambique,” siger Else Djørup.

Også Else Djørups nye chef, adm. direktør og indehaver af Sjeldani Carsten Volden, kan tydeligt mærke, at Else Djørup er en stærk ressource – måske sågar fordi hun kommer med en anden baggrund:

”Vi ser på tre ting, når vi ansætter. Uddannelse, erfaring og viljen til at lære. De to førstnævnte kan læres, men det sidste er essentielt for at blive en dygtig medarbejder. Else har viljen, og så har hun et CV på livserfaring, der siger spar to. Det er vigtigt, når man i det daglige skal kommunikere med mange forskellige mennesker,” siger Carsten Volden

Akademikerjagt

Hos Sjeldani gik de målrettet efter at ansætte en akademiker, da de manglede den nye medarbejder, der endte med at være Else:

”Akademikere er gode til at sætte sig ind i nyt stof hurtigt, de er strukturerede og gode organisatorer, og så kan de bidrage med nye perspektiver,” siger Carsten Volden.

Det var i samarbejde med Københavns Kommune, at Sjeldani fik luft under ansættelsesprojektet – og det var en positiv oplevelse at se, at de i sidste ende stod med en hel pulje af relevante kandidater:

”Vi endte med at invitere tre ind til samtale, og de var alle rigtig gode. Else var enormt inspirerende, og vi er virkelig glade for vores valg,” siger Carsten Volden, som mener, at der generelt er brug for mod og nytænkning, hvis ejendomsbranchen også skal have arbejdskraft nok i fremtiden:

”Der er brug for mange tusinde flere i vores branche de kommende år, og det ansvar må vi også tage på os. Det kræver tid, penge og ledelse, hvis vi skal i mål med rekruttering. Det skal vi være villige til at investere i,” siger han.

Stejl læringskurve

Hos Sjeldani har de også grebet oplæringen af – og investeringen i – en ny medarbejder med en akademisk baggrund struktureret an. De første mange måneder brugte Carsten Volden og Else Djørup en halv til en hel time hver morgen på at gennemgå nye emner – som for  eksempel gårdlav – eller på at vende problemstillinger, som Else Djørup havde siddet med dagen før:

”Hos Sjeldani skal vi snakke med hinanden, og alle medarbejdere skal altid kunne finde tid til at hjælpe  hinanden,” siger Carsten Volden om beslutningen om at prioritere sin nyansatte så meget dagligt i en oplæringsperiode.

Og Else Djørup er også glad for sin nye hverdag i ejendomsadministrationen:

”Jeg sover virkelig godt om natten. Det har været en stejl læringskurve, hvor jeg særligt i begyndelsen brugte Carsten vildt meget,” siger Else Djørup, der begyndte med en halv portefølje, som med tiden vil stige til en fuld.

Styrk din profil med efteruddannelse