/ Nyheder / ”Det ekstra skridt kan gøre hele forskellen”

”Det ekstra skridt kan gøre hele forskellen”

Løbende dialog, ingen telefontid og klar med en hjælpende hånd. I Probus Ejendomme tager administratorerne gerne et ekstra skridt for, at lejerne trives. Gevinsten er en rolig administration med tilfredse beboere.

Af

Foto: Kim M. Poulsen

Probus Ejendomme er en af de mange administrationsvirksomheder, der til daglig arbejder målrettet med at forbedre servicen for deres lejere. En udvikling, der ifølge administrationschef Annette Lylover Jensen er blevet speedet op de seneste ti år, og som klæder branchen.

”Vi administrerer lejernes hjem, så selvfølgelig skal de føle, at de er i trygge hænder. De seneste ti år er der sket et kulturskifte mod at blive langt mere serviceminded.”

Ifølge Annette Lylover Jensen er branchen blevet bedre til at skilte med, hvordan den ønsker at gøre en forskel og skabe de bedste rammer for lejernes hjem. Samtidig er der en udvikling mod, at lejerne får mere for pengene end blot kvadratmeter – noget, Probus Ejendomme også har i fokus.

Ærlighed varer længst

Probus står for ærlighed, og det er den DNA, der gennemsyrer den fynske virksomhed. Ærlighed handler ifølge Annette Lylover Jensen blandt andet om at overholde reglerne og levere service og kvalitet.

”Vi er medlem af EjendomDanmark og skilter gerne med, at vi har en brancheorganisation, der stiller krav til, at vi overholder både lejeloven og en række etiske normer. De etiske normer har jeg printet og givet til hele firmaet. Vi gør en dyd ud af, at med ærlighed kommer man længst,” siger hun.

Det er ikke kun ærlighed, der kendetegner Probus Ejendomme, det er også fokus på den gode dialog, der allerede begynder før indflytning. Kommende lejere inviteres til en kort samtale for at være sikre på, at de passer ind i ejendommen.

”Det virker ofte betryggende på vores nye beboere, for så ved de, at vi bruger tid på at sikre, at vores ejendomme er et rart sted at være,” siger Annette Lylover Jensen.

Dialogens vej

Probus Ejendomme kan dog stadig risikere at få en lejer ind, som ødelægger det for majoriteten.

”Her griber vi til et andet værktøj i vores værktøjskasse – vi betragter lejeren som et menneske, der har brug for hjælp, og går igen dialogens vej.”

Annette Lylover Jensen husker særligt tilbage på et ungt par, hvor det viste sig, at manden var DJ i sin fritid. Han øvede sig ofte i lejemålet og hørte høj musik til stor gene for de øvrige beboere.

”Jeg ringede til parret og inviterede dem til en samtale. Mit budskab til dem var, at jeg gerne ville finde en anden bolig til dem, hvor der var plads til, at manden kunne udfolde sig som DJ. Det var de meget positivt stemt for.” 

Annette Lylover Jensen brugte sit netværk til at finde en bolig i en lidt mindre by, hvor parret ikke generede andre.

”Vores investorer sparede en retssag, ophævelse af lejemål og fogedret, som koster kassen. Lejerne blev glade, fordi vi hjalp dem videre, og samtidig fik vi goodwill fra de andre beboere, der blandt andet roste os på de sociale medier,” siger Annette Lylover Jensen.

Kom på kursus

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/launch af platform v. Rambøll 10.30.10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen med adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs og TBA. 10.50.11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.

Intet er for småt

En rolig administration handler også om lejernes mulighed for at række ud til administrator. Hos Probus Ejendomme har man valgt at holde telefonerne åbne og ikke have telefontid.

”Lejerne kan komme i kontakt med os sent om aftenen og tidligt om morgenen. De ringer kun, når det ikke kan vente, til kontoret åbner – fx hvis den elektroniske lås til lejemålet ikke virker. Vores lejere ved, at vi er der for dem, men de misbruger det ikke,” siger Annette Lylover Jensen.

Generelt er intet spørgsmål for småt, når lejerne kontakter administrationen.

”Måske er det noget, lejeren selv burde løse, men er det for eksempel en førstegangslejer på 20 år, så har det unge menneske måske lidt mere brug for at blive holdt i hånden. En lille udfordring for os kan være et stort problem for lejeren – og det er vores pligt at hjælpe,” siger Annette Lylover Jensen.

Giver ikke op

Den tilgang til service, som Probus Ejendomme står for, skal deres samarbejdspartnere også gerne leve op til.

”Fælles for os og vores samarbejdspartnere er, at vi ikke giver op – vi arbejder altid mod at være løsningsorienterede. En lejer, der er glad for sin bolig, roser og anbefaler os til andre. På den måde sparer vi markedsføring og den ulejlighed, vi har med at annoncere efter nye lejere.”

Annette Lylover Jensen nævner fraflytningssyn som et eksempel på, hvordan deres eksterne synsinspektør ofte må tage et ekstra skridt for at få løst opgaven. En lejer kan have misforstået eller glemt en detalje inden et syn – for eksempel at tage gardinerne ned. Synsinspektøren får det gerne ordnet på ti minutter, fortæller Annette Lylover Jensen.

”Det ekstra skridt kan gøre hele forskellen på, om vi får en god anbefaling med på vejen. Samtidig sparer det alle parter ressourcer og tid. Alternativt skulle vi have sendt nogen ud for at klare det efterfølgende, og regningen skulle lægges på fraflytningsopgørelsen.”