Bygge- og ejendomsbranchen er rygraden i en voksende storby som København, men i de seneste år har virksomheder og investorer været udfordrede af langsommelige og bureaukratiske byggesagsbehandlinger i kommunen.
Derfor har DEAS, PenSam og EjendomDanmark i det seneste år samarbejdet for at skabe en konstruktiv dialog med kommunens Teknik- og Miljøforvaltning om udfordringerne – og det ser nu ud til at have båret frugt.
I sidste uge meldte Københavns Kommune nemlig ud, at sagsbeholdningen er blevet nedbragt med mere end 1000 sager på et år, og at puklen af byggesager dermed er afviklet.
”Jeg glæder mig over, at vi nu er ovre denne første, store hurdle, og jeg vil gerne takke Københavns Kommune og vores samarbejdspartnere for den konstruktive dialog. Det understreger, hvad vi kan opnå, når vi arbejder sammen,” siger Peter Stenholm, der er adm. direktør i EjendomDanmark.
Vi skal beholde arbejdshandskerne på
Imens vi fejrer succesen, er det vigtigt at huske, at arbejdet langt fra er fuldført, forklarer den administrerende direktør:
”At nedbringe sagsbehandlingstiderne er kun det første skridt i retning af en mere effektiv byggeproces i København. Der er stadig udfordringer, der skal tackles og derfor skal vi fastholde fokus og beholde arbejdshandskerne på.”
Det næste mål er at få reduceret de lange ventetider, der er på ibrugtagningstilladelser. Disse forsinkelser er, ifølge Peter Stenholm, lige så problematiske som dem, der for kort tid siden var på byggesagsbehandlingen:
”Det betyder jo selvsagt, at man skal vente lang tid på en godkendelse af, at man må tage sit byggeri i brug, og på den måde er der en periode, hvor virksomheder og investorer mister potentiel indtjening.”
Derfor appellerer han til, at den konstruktive dialog fortsætter:
”Jeg håber og tror, at vi kan føre dialogen med kommunen videre, så vi også kan komme den problematik til livs. I sidste ende vil vi jo alle sammen det samme: gøre København til en endnu bedre by at bygge, bo og investere i.”