/ Nyheder / Afleveringsattester

Afleveringsattester

PostNord ændrer på brugen af afleveringsattesterne i foråret 2020. Hvad skal man vælge, når ændringerne slår igennem, hvis man vil være sikker på at kunne dokumentere, at et brev er kommet frem?

Af

Foto: lolostock/iStock

De seneste dage har EjendomDanmark modtaget en del henvendelser om, at PostNord er ved at udfase afleveringsattester. EjendomDanmark har været i dialog med PostNord, hvor den uofficielle udmelding er, at de er ved at digitalisere afleveringsattesten. Den bliver altså ikke afskaffet, men blot ændret.

Digitaliseringen vil medføre, at man får en e-mail retur, når brevet er afleveret i postkassen. Digitaliseringen skulle efter sigende være trådt i kraft pr. 1. januar 2020, men da systemet endnu ikke er oppe at køre, kan man stadig benytte den sædvanlige fremgangsmåde ved afleveringsattest, når der skal fremsendes påkravs- og ophævelsesskrivelser.

Når afleveringsattesten i løbet af foråret 2020 er blevet digitaliseret (måske 30.3.2020), kan man fortsat sende breve med afleveringsattest. Det skal blot ske på den nye digitaliserede fremgangsmåde hos PostNord

Man skal dermed ikke udfylde den gamle formular vedrørende afleveringsattester, men en onlineformular: https://www.postnord.dk/kob-og-bestil/online-porto

Det er altså PostNords udmelding, at man fortsat kan benytte afleveringsattester, efter denne ændring er slået igennem. Afleveringsattesterne vil blot være digitaliserede. 

Kom på kursus

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/lancering af platform v. konsulent Gustav Plantin og senior konsulent Mette M. Skovbo Silbiger, Rambøll 10.30 – 10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen v. Adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs10.50 – 11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.

Hvilken postforsendelse skal man vælge, hvis man vil være sikker på at kunne dokumentere, at et brev er kommet frem?

Anbefalet post

EjendomDanmark har set flere afgørelser, hvor udlejer har benyttet kombinationen med almindelig og anbefalet post, men alligevel ikke har kunnet dokumentere at påkrav var kommet frem, hvilket var som følge af den information, der fremgik af track & trace.

Dette var fx tilfældet i GD 2018/60Ø, hvor det fremgik af track & trace, at påkravet forgæves var forsøgt afleveret, og at posten ville sende en besked på et senere tidspunkt med information om, hvornår lejer kunne afhente brevet på postkontoret. 

Da det ikke kunne ses af track & trace, hvornår lejer modtog besked om afhentning af det anbefalede brev, mistede det anbefalede brev sin bevisværdi i sagen. 

Eftersom de almindelige breve og de anbefalede breve ikke længere afleveres samtidig, er det desuden ikke længere sikkert, at man kan lægge til grund, at det almindelige brev kom frem på det tidspunkt, det anbefalede brev blev forsøgt afleveret, således som Højesteret lagde til grund i GD 2015/52H. 

Indleveringsattest

I andre afgørelser har udlejer forsøgt sig med indleveringsattester i stedet for anbefalet post. Dette har fx være testet i TBB2017.391, hvor Østre Landsret slog fast, at indleveringsattesten alene var en erklæring om, at brevet var indleveret til postvæsenet til afsendelse. Attesten dokumenterede ikke, at påkravet var afleveret på lejers adresse. Dermed var det ikke dokumenteret, at påkravet var kommet frem til lejer.

Afleveringsattest

I FM2014.173 blev påkrav, der var fremsendt med afleveringsattest, anset for fremkommet til lejer på trods af lejers forklaring om, at hun havde haft indbrud i postkassen og havde haft problemer med at modtage post. 

Udlejer havde i sagen fremlagt afleveringsattest, hvoraf fremgik, at postvæsenet den 21. marts 2014 havde lagt påkravet af 20. marts 2014 i lejers postkasse. Fogedretten fandt på den baggrund det godtgjort, at påkravet var »kommet frem«, jf. lejelovens § 93, stk. 2, idet det var dokumenteret, at postvæsenet havde henvendt sig på lejers adresse. Dette stadfæstede Landsretten.

EjendomDanmarks anbefaling

Da post sendt med indleveringsattest ikke kan bruges til at dokumentere, at et brev er kommet frem. Og da anbefalet post i nogen tilfælde kun kan bruges som dokumentation for fremkomst, hvis lejer tager imod brevet, er det yderst risikabelt at benytte sig heraf.

EjendomDanmark anbefaler derfor, at påkrav og ophævelsesskrivelse fremsendes ved brug af afleveringsattest, såfremt der er behov for at kunne dokumentere tidspunktet for fremkomst efterfølgende. 

Der er dog også andre muligheder end brug af PostNord. Der findes forskellige budvirksomheder, som kan bruges i stedet for. Har man en vicevært tilknyttet ejendommen, kan vedkommende omdele brevene i stedet for at sende posten med fragtfirma. Det eneste der er vigtigt er, at man sørger for dokumentation for, hvornår brevet er lagt i postkassen. For viceværtens vedkommende kan dette bestå i et kort notat om, hvornår omdeling er sket. Der er ikke formkrav til et sådant notat. I praksis har en viceværts vidneforklaring i retten ved brug af oplysninger noteret i en spiralkalender været nok til at dokumentere, at brevet har været omdelt på et givent tidspunkt. 

 

Relaterede nyheder

Vil du vide mere?

Har du set vores rådgivningsunivers med information om bl.a. boliglejemål, erhvervslejemål samt andelsbolig- og ejerforeninger?

Læs om administration af boliglejemål her