EjendomDanmark har netop søsat en større rekrutteringskampagne, som skal sikre endnu større tilstrømning af arbejdskraft til branchen de næste mange år.
Ejendomsbranchen vokser og vil som mange andre brancher mangle medarbejdere frem mod 2030, når en stor del af Danmarks arbejdende befolkning går på pension. Branchen vil mangle hænder inden for de mange forskellige jobfunktioner, som ejendomsbranchen tilbyder – for eksempel ejendomsadministratorer, asset managers, ejendomsteknikere og -udviklere, erhvervsmæglere, akademikere og kontoransatte.
”Vi skal sikre, at fremtidens kloge hoveder får øjnene op for, at ejendomsbranchen tilbyder attraktive arbejdspladser og kan være vejen til en god, meningsfuld karriere. Branchen går forrest, når det handler om at få skabt bæredygtige og attraktive boliger, arbejdspladser og byrum. Samtidig bidrager den til økonomisk vækst i Danmark,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.
Spot på ejendomsbranchen
Kampagnen handler blandt andet om at få fingrene i de studerende på landets uddannelsesinstitutioner – både de studerende på finansuddannelserne på erhvervsakademierne og studerende på landets ungdomsuddannelser og universiteter. Forskellige tiltag skal sikre, at de unge hører om ejendomsbranchen før, under og efter deres uddannelsesvalg.
Første indsats vil rette sig mod de kommende studerende frem mod studiestart i august. EjendomDanmark vil blandt andet udvikle en række kortfilm målrettet sociale medier som Facebook og Snapchat. Interesserede vil kunne søge mere viden på et kampagnesite, hvor de blandt andet vil blive mødt af en bemandet chatfunktion. I støbeskeen er også at få et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, så de er bedre klædt på, i forhold til hvad branchen tilbyder af spændende muligheder.
Branchen er ambassadør
En vigtig aktør, der skal bidrage til kampagnen, vil være ejendomsbranchens virksomheder og medarbejdere. Beretninger fra hverdagen skal gøre de unge opmærksomme på alle de gode muligheder, branchen tilbyder, påpeger Jannick Nytoft:
”Medarbejderne i branchen er ambassadører for en spændende karrierevej. Ligesom virksomhederne skal de bidrage med at fortælle om deres vej ind i branchen. Hvad motiverede dem til at søge ind i branchen, og hvorfor er de glade for deres valg?”
En anden målgruppe i kampagnen er branchens egne medarbejdere. En række tiltag skal sikre, at branchen fastholder de dygtige ’og værdsatte medarbejdere, der allerede er ansat – det kan blandt andet handle om flere efteruddannelsestilbud og et større fokus på, hvordan en karrierevej kan se ud i branchen. Der vil også blive oprettet et alumnenetværk for færdiguddannede studerende og et netværk for branchens medarbejdere, som skal øge tilhørsforholdet.