/ Nyheder / Ny kampagne: Spotlys på ejendomsbranchen

Ny kampagne: Spotlys på ejendomsbranchen

Kortfilm på sociale medier, ambassadører fra branchen og et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne. En ny kampagne skal gøre ejendomsbranchen endnu mere synlig og attraktiv som karrierevej for den kommende generation af medarbejdere.

Af

En vigtig aktør, der skal bidrage til kampagnen, vil være ejendomsbranchens virksomheder og medarbejdere. Beretninger fra hverdagen skal gøre de unge opmærksomme på alle de gode muligheder, branchen tilbyder, påpeger Jannick Nytoft

EjendomDanmark har netop søsat en større rekrutteringskampagne, som skal sikre endnu større tilstrømning af arbejdskraft til branchen de næste mange år.

Ejendomsbranchen vokser og vil som mange andre brancher mangle medarbejdere frem mod 2030, når en stor del af Danmarks arbejdende befolkning går på pension. Branchen vil mangle hænder inden for de mange forskellige jobfunktioner, som ejendomsbranchen tilbyder – for eksempel ejendomsadministratorer, asset managers, ejendomsteknikere og -udviklere, erhvervsmæglere, akademikere og kontoransatte.

”Vi skal sikre, at fremtidens kloge hoveder får øjnene op for, at ejendomsbranchen tilbyder attraktive arbejdspladser og kan være vejen til en god, meningsfuld karriere. Branchen går forrest, når det handler om at få skabt bæredygtige og attraktive boliger, arbejdspladser og byrum. Samtidig bidrager den til økonomisk vækst i Danmark,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.

Spot på ejendomsbranchen

Kampagnen handler blandt andet om at få fingrene i de studerende på landets uddannelsesinstitutioner – både de studerende på finansuddannelserne på erhvervsakademierne og studerende på landets ungdomsuddannelser og universiteter. Forskellige tiltag skal sikre, at de unge hører om ejendomsbranchen før, under og efter deres uddannelsesvalg.

Første indsats vil rette sig mod de kommende studerende frem mod studiestart i august. EjendomDanmark vil blandt andet udvikle en række kortfilm målrettet sociale medier som Facebook og Snapchat. Interesserede vil kunne søge mere viden på et kampagnesite, hvor de blandt andet vil blive mødt af en bemandet chatfunktion. I støbeskeen er også at få et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, så de er bedre klædt på, i forhold til hvad branchen tilbyder af spændende muligheder.

Branchen er ambassadør

En vigtig aktør, der skal bidrage til kampagnen, vil være ejendomsbranchens virksomheder og medarbejdere. Beretninger fra hverdagen skal gøre de unge opmærksomme på alle de gode muligheder, branchen tilbyder, påpeger Jannick Nytoft:

”Medarbejderne i branchen er ambassadører for en spændende karrierevej. Ligesom virksomhederne skal de bidrage med at fortælle om deres vej ind i branchen. Hvad motiverede dem til at søge ind i branchen, og hvorfor er de glade for deres valg?”

En anden målgruppe i kampagnen er branchens egne medarbejdere. En række tiltag skal sikre, at branchen fastholder de dygtige ’og værdsatte medarbejdere, der allerede er ansat – det kan blandt andet handle om flere efteruddannelsestilbud og et større fokus på, hvordan en karrierevej kan se ud i branchen. Der vil også blive oprettet et alumnenetværk for færdiguddannede studerende og et netværk for branchens medarbejdere, som skal øge tilhørsforholdet.

Tre fra branchen udtaler om kampagnen

”Ejendomsbranchen skal tage ansvar og handle aktivt for tiltrækning af fremtidens talenter. Vi ved selv, at det er den fedeste karriere, og det skal vi bare være meget bedre til at fortælle om. Vi har brug for næste generation, og de har fortjent det bedste. Det er vores allervigtigste opgave at fremtidssikre arbejdsstyrken inden for vores felt – derfor skal budskabet ud nu.”

Britta Jespersgaard

Direktør, ProDomus

”Branchen er i en kæmpe forandringsproces i disse år – konsolidering af branchen, ny kompleks lovgivning og et løbende behov for højt kvalificeret arbejdskraft er blot noget af det, der rører på sig. Det kræver, at ejendomsbranchen brander sig langt mere aktivt på nye platforme og langt tidligere i de unges karrierevalg. Samtidig sker der en kraftig digitalisering i branchen nu og i de kommende år. Nye medarbejdere kan være med til at påvirke og bidrage til denne udvikling.”

Iben Rindom

HR-chef, DEAS

”Ejendomme spiller en vigtig rolle i vores liv – i gennemsnit tilbringer vi alle mere end 20 timer om dagen i den ene eller anden bygning, så som en del af branchen er man med til at influere mange menneskers hverdag. Det er en branche med stor fokus på lejere, service, digitalisering, grøn omstilling og bæredygtighed mv. Og så er det en branche, der byder på en spændende og afvekslende hverdag, hvor man får lov til at udvikle sig og få en dynamisk karriere.”

Rikke Lykke

European Head of Asset Management, Patrizia