/ Nyheder / Spot på storcentre: “Corona er den uvelkomne gæst”

Spot på storcentre: “Corona er den uvelkomne gæst”

Storcentrene kunne i maj genåbne med flere forebyggende tiltag – som fastholdes i en tid med stigende smittetal og nye retningslinjer fra myndighederne.

Af

En sommer, hvor alt i øjeblikke kunne føles som tiden før, er forbi. For stigende smittetal fulgt af nye restriktioner betyder, at der igen er budt op til det, statsministeren kalder ”dansen med coronaen”.

Men for storcentrene er det dansegulv gyngende grund. I foråret var de stort set lukket ned, og alene frygten for smitte kan holde kunderne væk. Derfor er der proaktivt sat ind med en lang række tiltag, der gør storcentrene sikre for gæsterne – og for butikkerne, der i perioder har været udfordrede:

”Corona er ikke en gæst, der bliver budt velkommen – tværtimod. Alle steder i samfundet har den sat sit aftryk på hverdagen, og storcentrene tilpassede på rekordtid deres faciliteter til nye krav. Stigende smittetal afspejles med det samme i antallet af kunder, og nye restriktioner har krævet dialog og nytænkning,” siger Jan Ellebye, PA-chef i EjendomDanmark.

Der kommer nemlig løbende nye krav, som centrene hurtigt skal implementere:

”Vi følger naturligvis løbende myndighedernes anbefalinger – blandt de seneste er kravet om, at der skal være særligt corona­opsynspersonale til stede i alle centre, og en konstant overvågning af personbelastningen i centrene. For at undgå sammenstimling af kunder kører alle centre desuden med et meget lavere niveau for events og arrangementer end normalt,” siger Finn Sture Madsen, COO hos Danske Shoppingcentre.

Kom på kursus

Løsninger med myndighederne

Mens alle kan huske, at der på ganske kort tid blev truffet mange vidtrækkende beslutninger af politikerne i foråret, så er der nu lidt mere ro om processen. Der er allerede gennemført mange foranstaltninger, og nu er det vigtigt, at myndighederne hjælpes til at holde fokus på problemstillinger for storcentrene og deres butikker – og får indspark til, hvordan de kan løses:

”EjendomDanmark og centrene har en løbende dialog med Erhvervsministeriet om, hvad der kan gøres både generelt og særligt for centrene. Meldingen fra os og resten af erhvervslivet er, at der i langt højere grad bør være en langsigtet plan, som erhvervslivet kan handle efter, og at restriktioner selvfølgelig skal være funderet i faglighed,” siger Jan Ellebye.

Ansvarlige storcentre

Når kunderne er nervøse, bliver de væk. Men storcentrene har handlet særdeles ansvarligt og udnyttet de gode muligheder for at tilpasse, regulere og justere, så smittefaren bliver holdt nede på et minimum. Det gælder også fremadrettet i håndteringen af den kommende Black Friday og julehandlen. Derfor er der heldigvis også mennesker, der handler og bruger de danske storcentre igen:

”Vi har haft stort fokus på, at det skulle være trygt og sikkert at handle i vores centre, og har indført en række foranstaltninger i den forbindelse – blandt andet fokus på afspritning, afstandskrav og øget rengøring. Den indsats har kunderne kvitteret for, og siden vi genåbnede centrene i maj, er kunderne således vendt tilbage til centrene. Vi har dermed haft kundetal meget tæt på det normale niveau i de seneste par måneder, men hvordan udviklingen bliver fremadrettet, er det for tidligt at udtale sig om,” siger Finn Sture Madsen.

clv@ejd.dk