/ Indberet data / Hjælp til indberetning

Hjælp til indberetning

Her på siden kan du finde vejledninger og videoguides, hvis du har brug for hjælp til indberetningen.

Få hjælp til at indberette

EjendomDanmark har produceret tre videoer, der viser, hvordan du indberetter data. Derudover er der lavet en lang række guides og vejledninger, der kan understøtte indberetningen.

Introduktion til indberetning

I denne video kan du få en introduktion til indberetningen.

Opsætning af indberetning

I videoen her kan du se, hvordan du gør klar til at indberette din data.

Opret ny indberetning

Her kan du se, hvordan du let opretter en ny indberetning.

Vejledningsdokumenter

Her kan du læse, hvilke typer indberetninger vi modtager markedsdata på, og om hvordan de forskellige oplysninger er defineret.

Hent dokument

Hent dokument (med historiske afkast)

Du kan hente Excel-skabeloner, som du kan udfylde med dine oplysninger, inden du indberetter, ellers kan du tage udgangspunkt i opsætning af et dataudtræk.

Hent Excel-skabelon

Hent Excel-skabelon (inkl. historiske afkast)

Her kan du se, hvordan du opsætter ”Mine felter” på indretningsportalen.

Hent guide

Dataudtræk

UNIK

Her kan du finde en excel-skabelon til udtræk i UNIK, som er specielt lavet til UNIK brugere:

Hent Excel-skabelon 

Vi har udviklet en foruddefineret UNIK-rapport, der gør det let at oprette udtræk af lejelister i UNIK ved kun få tilpasninger:

Hent skabelon 

Her kan du læse, hvordan du importerer en UNIK-skabelon til en brugerdefineret rapport:

Hent vejledning

Komplet vejledning til, hvordan du selv kan definere en rapport i UNIK fra start til slut:

Hent vejledning

EG Bolig

Få vejledning i, hvordan du kan udtrække lejelister til indberetningen i EG Bolig:

Hent vejledning

EG Strato

Få vejledning i, hvordan du kan udtrække lejelister til indberetningen i EG Strato:

Hent vejledning

FAQ

Her kan du få svar på de typiske spørgsmål omkring indberetning af data.

Der er fire indberetningsperioder for ”Leje og tomgang” med opgørelse ultimo hvert kvartal, henholdsvis den 31. marts, 30. juni, 30. september og 31. december.

For værdiansættelser indberettes der data årligt. Opgørelsesdatoen er typisk den 31. december, men det er også muligt at opgøre værdiansættelser på andre tidspunkter af året. Dog er det væsentligt, at fx vurderingstidspunktet er det samme for samme ejendom år for år.

Data for historiske afkast indberettes som udgangspunkt 31. december, men det er også muligt at opgøre historiske afkast på andre tidspunkter af året.

Det er altid muligt at indberette oplysninger for de forskellige typer markedsdata. Oplysninger, der er indberettet tidligere, kan indberettes igen, hvis man ønsker at fejlrette eller kvalificere tidligere indberetninger. For ”Leje og tomgang” er der i forbindelse med kvartalsvise statistikkørsler et ”vindue” for indberetning fra opgørelsesdatoen på 14 dage.

Før indlæsningen af data fra en Excel eller CSV-fil er det nødvendigt at fortælle systemet, hvordan data ligger i filen. Dette gøres under ”Mine felter”, hvor kolonnenumre tildeles de felter, som man indberetter oplysninger på.

Du kan gøre opsætningen af kolonner i “Mine felter” lettere ved at ændring kolonneangivelse i Excel fra bogstaver til kolonne-numre. Dette gøres let ved i Excel at vælge: Filer -> Indstillinger -> Formler -> Og under ”Arbejde med formler” sætte flueben ved ”R1C1-referencetype”

Data gemmes automatisk ved indtastning af nye informationer, og du behøver således ikke at gemme.

Alle indsamlede data vil blive anonymiseret og behandlet fortroligt, du kan tilmed læse vores fortrolighedserklæring forneden. Det fremgår af ejendomsvurderingsloven at data, som bliver indsamlet til statistisk brug, ikke må anvendes til sagsbehandling af enkeltpersoner eller -virksomheder. Det betyder, at data om enkeltejendomme under ingen omstændigheder må indgå i fastsættelsen af de offentlige vurderinger eller i behandlingen af den enkelte ejendom. Det er derfor kun de overordnede normtal, der skal anvendes som grundlag for den offentlige vurdering.

Læs vores fortrolighedserklæring

 

Under opsætning kan man opsætte og redigere de oplysninger, du vil indberette. Det giver mulighed for at opsætte indberetningen, så den passer med de oplysninger, der kan indberettes. Der er for hver datatype angivet nogle standard felter, som altid vil fremgå i indberetningsvinduet. Dertil kan man vælge ”Valgfrie felter” med yderligere relevante oplysninger.

MELD DIG SOM INDBERETTER

Få mere information om indberetning

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du vil vide mere om indberetningerne.

Morten Marott Larsen

Underdirektør

Cand.polit., ph.d.

Mikkel Alsø

Seniorøkonom

Cand.polit.

Trine Ejsing

Økonomisk konsulent

HD-F, Cand.merc.fin.

Hong-Kai Guo

Økonomisk konsulent

Cand.polit.