/ Nyheder / Styrk huslejenævnene til gavn for både lejer og udlejers retssikkerhed

Styrk huslejenævnene til gavn for både lejer og udlejers retssikkerhed

I EjendomDanmark er budskabet til regeringen klart: Høj faglighed, transparens og effektivitet skal være de bærende elementer i genopbygningen af de danske huslejenævn, skriver Lena Hartmann i et debatindlæg.

Af

I Danmark er huslejenævnene et centralt organ. Det er her, vi kan få hjælp til at løse eventuelle tvister mellem en lejer og en udlejer, uden at det helt store juridiske apparat skal rulles ud ved domstolene.

Det kan eksempelvis være uenigheder om, hvorvidt det er lejer eller udlejer, der skal betale for slibning og lakering af gulvet ved lejers fraflytning, eller om lejers varmeregnskab er udarbejdet korrekt.

Huslejenævnene løfter også en vigtig opgave i at forebygge tvister. For eksempel ved at en udlejer, forud for en renovering, kan få en forhåndsgodkendelse af forbedringernes betydning for huslejeniveauet.

Nævnene spiller med andre ord en vigtig rolle i at sikre både lejers og udlejers retsstilling.

Men hvis huslejenævnene skal opretholde deres centrale rolle i effektiv løsning af lejeretstvister, er det vigtigt, at rettergangen i nævnene er nemt tilgængelig, hurtig og upartisk – og at de trufne afgørelser afspejler gældende ret.

Kun på den måde kan nævnene reelt bidrage til at forebygge uenigheder og skabe hurtig afklaring udenom domstolene.

Og lige netop det har landets huslejenævn for tiden svært ved at efterleve, og vi oplever desværre at nævnene er ramt af en række udfordringer.

Sagsbehandlingstiden halter

Lige nu fungerer huslejenævnene nemlig langt fra optimalt. Den retssikkerhed, som de har til formål at sikre, er på flere områder udfordret.

Det skyldes til dels lange ventetider, haltende sagsbehandling og manglende gennemsigtighed. Til sammen er det med til at svække tilliden og ikke mindst troen på en faglig og saglig sagsbehandling, og det er en skam.

Ser vi nærmere på sagsbehandlingstiden, så er den i alt for mange kommuner urimelig lang. Jeg har set tilfælde, hvor både lejer og udlejer skulle vente i op til tre år, før deres sag blev afgjort i huslejenævnet.

Ventetiden tærer ikke alene på tålmodigheden, men sætter også parterne i en usikker økonomisk situation. Den øger risikoen for, at tiden er løbet fra tvisten.

Det kunne være, at lejer for længst er flyttet fra lejemålet, eller at faktiske forhold, som ejendommens vedligeholdelsesstand, har ændret sig.

Ventetiden besværliggør også sagsbehandlingen, når der for eksempel skal findes dokumentation for arbejder, der ligger flere år tilbage.

Komplicerede regler

Udover de lange sagsbehandlingstider så ligger der en udfordring i, at reglerne i lejelovgivningen bliver mere og mere komplicerede og til dels uklare.

Det skaber usikkerhed hos de implicerede parter, og det skubber til konfliktniveauet. Igennem årene er der kommet flere og flere formkrav og sagstyper til, men uden at der er fulgt tilstrækkeligt øgede ressourcer med.

Det har resulteret i, at sagsstakkene blot er vokset. Der er simpelthen ikke er nok kræfter til at håndtere de mange sager.

Ligesom parterne til tider er udfordret af lejelovgivningens jungle, så er sekretærer og medlemmer i huslejenævnene det også.

De skal både kende til lejelovens historik og nyeste praksis, og selvom der sidder mange kompetente og engagerede mennesker i landets huslejenævn, så skal der bare mere til end et godt juridisk hoved eller almindeligt kendskab til lejelovgivningen.

Vores tre anbefalinger

Derfor er regeringens plan om at forbedre og professionalisere huslejenævnene, som en del af den bygge- og boligpolitiske aftale som blev indgået i foråret, i den grad kærkommen.

I EjendomDanmark er budskabet til regeringen klart: Høj faglighed, transparens og effektivitet skal være de bærende elementer i genopbygningen af de danske huslejenævn.

Det lyder måske forholdsvist simpelt, men det er essensen af et langvarigt arbejde og sparring med branchen, der har mundet ud i et nyt politisk udspil fra os i EjendomDanmark.

Udspillet rummer en lang række af konkrete forslag til, hvordan huslejenævnene bør styrkes.

Heriblandt ved præcisering og afgrænsning af tvister, gøre huslejenævnene mere integrerede i det almindelige retssystem samt sikre, at kommunerne har tilstrækkelige ressourcer, når nye regler indføres.

På trods af at principperne kan synes enkle og sågar selvindlysende, er opgaven i at skabe et solidt fremtidigt fundament for nævnene stor.

Hos EjendomDanmark mener vi at, man kan reducere ventetiden og forbedre fagligheden i huslejenævnene gennem uddannelse og vidensdeling.

Dette vil sikre ensartede afgørelser på tværs af kommuner og prioritere retssikkerheden uden at påvirke lejer-udlejer-balancen.

Målet er at genskabe tillid, styrke fagligheden og øge gennemsigtighed og effektivitet i boligretssystemet.

Debatindlægget er oprindelig bragt hos Altinget mandag d. 30.10.23. 

Det sker

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/launch af platform v. Rambøll 10.30.10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen med adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs og TBA. 10.50.11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.