/ Nyheder / Holder hjulene igang

Holder hjulene igang

Et fortsat højt serviceniveau og en udstrakt hånd. Det fynske ejendomsselskab Odense Bolig har lagt sig i selen for at hjælpe sine lejere godt gennem coronakrisen.

Af

Det er især de mange nedlukninger af samfundet i både 2020 og 2021, der er gået ud over erhvervslejernes forretningsgrundlag. Foto: Jeppe Carlsen

De sidste par måneder har alle medarbejdere været tilbage på kontoret hos Odense Bolig. Medarbejderne har siddet opdelt på enkelte kontorer, og frokosten er indtaget forskudt. Og så har der været lukket for besøg af udefrakommende.

”Vi har holdt vores kontor lukket for besøg af lejerne ad flere omgange, og selv posten har fået besked på at sætte pakkerne ude i vores entré, hvor vi har holdt døren ind til selve kontorområdet lukket. På den måde har vi taget vores forholdsregler,” siger Jimmy Nyland Andersen, der er direktør i ejendomsselskabet.

Udstrakt hånd

Mens corona rullede ind over Danmark, har ejendomsselskabet gjort en stor indsats for at kunne levere en høj service og tage toppen af bekymringerne hos både bolig- og erhvervslejere, hvor særligt sidstnævnte har haft brug for en udstrakt hånd.

”Corona er en sundhedskrise, men det er også en økonomisk krise. Som branche mener jeg, at vi har en forpligtigelse til at holde hjulene i gang. Derfor har vi valgt at indgå individuelle aftaler med de af vores erhvervslejere, der har en butik eller restaurant,” siger Jimmy Nyland Andersen.

Hænger i med neglene

Det er især de mange nedlukninger af samfundet i både 2020 og 2021, der er gået ud over erhvervslejernes forretningsgrundlag.

”I foråret 2020 har vi givet vores erhvervslejere henstand i huslejen, til der kom styr på deres kompensationspakker, og så har vi indgået afdragsordninger med dem efterfølgende. Nogle enkelte lejere har fået nedsat deres husleje, fordi deres forretning er blevet hårdt presset af den stigende nethandel, som kun har fået mere vind i sejlene det seneste år,” siger Jimmy Nyland Andersen.

Også restauranterne er hårdt presset på trods af mulighed for at levere takeaway, pointerer han.

”En stor del af deres fortjeneste hives hjem gennem salg af drikkevarer og mersalg, når kunden ønsker forret, kaffe eller dessert. Det er de gået glip af i en lang periode, og mange hænger i med kun neglene.”

Frygter lavine

Jimmy Nyland Andersen venter i spænding på, hvor mange erhvervslejere der rent faktisk overlever krisen.

”Indtil videre er der kun en enkelt af vores restauranter, der er gået konkurs, men jeg frygter, at der kommer en lavine på et tidspunkt. De henstande, vi har givet, kommer ikke ind, hvis butikkerne og restauranterne må lukke og slukke,” siger han.

Ifølge Jimmy Nyland Andersen går ejendomsbranchen i stor stil ind og agere bank over for lejerne i øjeblikket. Selvom Odense Bolig løber en risiko ved at være en slags kassekredit for lejerne, kan han ikke se alternativet for sig.

”Når lejerne ikke har nogen indtægter, kan vi ikke være bekendt at presse dem til at betale husleje. Rigtig mange i ejendomsbranchen har udvist samfundssind og bidrager i øjeblikket til at løfte og løse den store opgave, det er at hjælpe både butikker og restaurationsbranchen over på den anden side.”

Bevæbnet med håndsprit

Selvom lejerne på boligsiden ikke på samme måde er mærket økonomisk af coronakrisen, har Odense Bolig også her lagt sig i selen for at vise ekstra hensyn. Særligt ved nedlukningen i marts 2020 oplevede ejendomsselskabet bekymrede lejere, som ikke ønskede besøg af ejendomsteknikere og viceværter.

”Det har vi selvfølgelig respekteret. Er der enkelte reparationer, der ikke har kunnet vente, har vores folk bevæbnet sig med håndsprit og mundbind. Vores mandskab har været enormt omstillingsparate og har haft stor respekt for de forholdsregler, myndighederne har skitseret. Samarbejdet med lejerne er derfor også gået rigtig fint,” siger Jimmy Nyland Andersen.

Could not find post with assigned ID