/ Nyheder / En livslang passion for flaskeskibe

En livslang passion for flaskeskibe

Tage Bergsbos fritidsinteresse kræver fingerfærdighed, tålmodighed og koncentration. Lige fra barnsben har han kastet sin kærlighed på at bygge flaskeskibe, og som 22-årig udgav han en hobbybog om emnet. Til daglig arbejder han i ejendomsbranchen og har netop kastet sig ud i et nyt job.

Af

Foto: Jeppe Carlsen

Tage har haft den samme interesse on and off i 54 år. Rustet med sav, hobbykniv og stemmejern nørkler han med at bygge flaskeskibe. Det kræver koncentration og et skarpt øje at arbejde med de små træmodeller, hvor vinduerne i skibet ridses ind i træet med en lille nål, og sejlene foldes sirligt af papir. I de senere år har han udvidet sit sortiment med elpærer, hvor der snildt kan klemmes en professorterning ind eller sågar en stol fra et dukkehus.

”Et nyt projekt udgør en udfordring, som kræver fokus og ro og virker dejligt afstressende at arbejde med. Og så er det ganske tilfredsstillende, når et projekt lykkes. At mit barnebarn Noah på ni år synes, det er sejt at have en professorterning i en flaske, er blot en ekstra fornøjelse,” siger Tage.

Fra cigarkasse til skibsmodel

Tages interesse for sejlskibe blev vakt i Gilleleje, hvor han holdt sommerferie som barn. Sommerferiebyen havde en aktiv fiskerihavn, og Tage var optaget af de mange skibe, der lagde til. Men det var ikke kun på havnen, at han lod sig fascinere. Længere oppe i byen trykkede han ofte næsen flad mod ruden til en nedlagt butik, hvor ejeren udstillede sine flaske- og modelskibe. Han blev bidt af tanken om selv at bygge.

”De fleste modeller lavede jeg af mahognitræ fra cigarkasser, som jeg fandt på en cigarfabrik tæt ved vores hjem på Frederiksberg.”

Tage lod sig inspirere af alverdens sejlskibe og udfærdigede selv de byggetegninger, han arbejdede ud fra. Men han lokkede også sin familie med på inspirationstur.

”Jeg tvang mine forældre til at rejse med mig til England for blandt andet at se Cutty Sark – et af verdens hurtigste sejlskibe bygget i 1869, som nu ligger i tørdok i London. På samme tur lagde vi vejen forbi HMS Victory fra 1765, som var Lord Nelsons flagskib i søslaget ved Trafalgar, og som siden 1922 har ligget i tørdok i Portsmouth i Sydengland.”

Tage fik også tiltusket sig adgang til tegningsarkivet på Orlogsmuseet i København for at få indblik i de originale byggetegninger. Udstyret med et sort-hvid kamera tog han billeder, som han kunne bygge ud fra hjemme på drengeværelset.

Forfatter til hobbybog

Som ung blev hobbyen lagt lidt på hylden, men Tage gen­op­tog interessen en mørk aften i Istedgade.

”Da jeg var i starten af tyverne, arbejdede jeg som natportier fredag og lørdag nat på et mindre hotel på Vesterbro. Sidst på natten, når gæsterne var lagt i seng, skulle tiden bruges til noget, og jeg begyndte at skrive på en hobbybog om flaskeskibe.”

Det var et stort projekt for Tage, som både tegnede alle byggetegningerne i bogen og fik fotograferet sine skibsmodeller i de forskellige byggestadier. Bogen fik slet og ret titlen ”Flaskeskibe” og blev udgivet af forlaget Clausen Bøger i 1978. Den solgte ca. 5.000 eksemplarer.

Fra skibe til elpærer

Tage bliver i perioder stadig grebet af sin hobby. Senest har han ladet sig inspirere af en film på YouTube.

”For et par år siden faldt jeg tilfældigt over et klip, der viste, hvordan man bygger en professorterning ind i en flaske, og det måtte jeg naturligvis også prøve kræfter med. Det blev så til nogle projekter med terninger og andre objekter i både flasker og elpærer.”

Tage kan da også godt afsløre lidt af hemmeligheden omkring sine flaskeskibe og -terninger.

”For skibenes vedkommende handler det om, at masterne skal kunne lægges ned og trækkes op med snore inde i flasken – vel at mærke med stor forsigtighed. Professorterningerne saver jeg op og samler igen med lim.”

sts@ejd.dk