/ Nyheder / Bevar din nysgerrighed, lyt og vær positiv

Bevar din nysgerrighed, lyt og vær positiv

Én kan ikke døje støjen fra sin underbo, og en anden klager over sin fraflytningsrapport. Uoverensstemmelser, der ligger og ulmer, kan nemt føre til en konflikt som lander på udlejer eller administrators skrivebord. Med coronaens indtog, og et stigende antal hjemmearbejdsdage kan risikoen for konflikter endda være forhøjet.

Af

Er konflikten optrappet, kan der være langt til en løsning, men med de rette værktøjer kommer parterne hurtigere i mål. Line Sander underviser blandt andet i konflikthåndtering. I sin værkstøjskasse har hun gode råd til, hvordan udlejer og administrator håndterer konflikter mellem lejere. Hun rådgiver også om, hvordan udlejer selv kommer godt ud af en konflikt, der er opstået i kommunikationen med én eller flere beboere i en ejendom – og måske slipper for en tur i huslejenævnet.

Øget risiko for konflikter

Ser man på konflikter, der opstår mellem lejere i beboelsesejendomme, mener Line Sander, at 2020 kan gå hen og blive et mere konfliktfyldt år. Corona har vendt op og ned på manges hverdag, flere arbejder hjemme, og restriktioner i blandt andet nattelivet har betydet, at fester er flyttet fra gaden og ind i ejendommene.

”Når der sker store ændringer i vores liv, som corona, vil der være konflikter, som nemmere bryder ud i lys lue. I sommerens løb har der for eksempel været dem, der forsvarede de unges ret til at holde en fest hjemme, mens andre skulle op om morgenen og levere et professionelt stykke arbejde. Det giver grobund for konflikter, der hurtigt kan accelerere,” siger hun.

I det tilfælde skal udlejer eller administrator træde ind og være mægler mellem parterne, men af og til opstår der også en situation, hvor udlejer eller administrator skal bringe et budskab ud til lejerne, som vender op og ned på deres hverdag. Det kan være, at ejendommen skal renoveres, så beboerne skal genhuses, eller at ejendommen bliver nabo til en ny metrostation eller letbane og i en periode skal døje med støj fra byggeriet.

”Når vi mennesker bliver præsenteret for forandringer, så starter de fleste af os med at lade, som om det ikke sker. Vi benægter. Tænk på danskernes reaktion, da Mette Frederiksen lukkede landet den 11. marts. Mange reagerede ved at sige: Det kan ikke være rigtigt.”

Kom på kursus

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/lancering af platform v. konsulent Gustav Plantin og senior konsulent Mette M. Skovbo Silbiger, Rambøll 10.30 – 10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen v. Adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs10.50 – 11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.

Inspiration fra Jørn Hjorting

Er modparten i sine følelsers vold eller reagerer med benægtelse, er et af de vigtigste værktøjer i værktøjskassen at lytte og bevare sin nysgerrighed. Det gælder, både hvis der er tale om en konflikt lejerne i mellem, og hvis frustrationen er rettet mod udlejer eller administrator.

”Lyt, lad lejeren tale ud, bevar din nysgerrighed, og spørg ind med en masse hv-spørgsmål. Hvad er det, der gør, at modparten er så frustreret? Lader du dig rive med af følelser, kan du gå glip af værdifuld information, og konflikten kan eskalere frem for at blive taget i opløbet,” råder Line Sander.

For at bevare sin nysgerrighed foreslår hun, at man lader sig inspirere af radioværten Jørn Hjorting fra det populære radioprogram ”De ringer, vi spiller”. Han gjorde ofte brug af en række jeg lytter-ord.

”Jørn Hjorting svarede tit lytterne med et nå da da, uha, uha eller det må jeg nok sige. Det kan lyde provokerende, men det er rigtig gode ord at have med i en tilspidset situation hvor man signalerer, at man lytter, og er der for den anden.”

De informationer, man får ud af at lytte, skal give en idé om, hvorvidt der er basis for forhandling, og hvad lejerne gerne vil opnå som slutresultat.

Mødet i forhandlingsarenaen

Er der grundlag for en forhandling, bevæger parterne sig over i en såkaldt forhandlingsarena. En klassisk forhandlingsarena består typisk af to modsatrettede interesser, som har hver deres ideelle forhandlingsudgangspunkt og en smertegrænse.

Et eksempel kunne ifølge Line Sander være en lejer, der er blevet træt af sin underbos fest og har et ønske om, at musikken bliver slukket kl. 22, men måske kan han leve med, at der blot bliver skruet ned. Den anden part har på samme måde en forestilling om, hvor forhandlingen skal bære hen.

”Nu gælder det om at finde frem til, om der overhovedet er en snitflade, hvor parterne kan mødes. Hvad kan bringes i spil for at de bliver enige?,” siger Line Sander.

Undgå konflikt

Lyt og bevar din nysgerrighed Find frem til det bedste alternativ, som begge parter kan mødes om Læg positivt ud, og svar din modpart med et ”ja, hvis” eller et ”ja, når” Hold tilbage med at henvise til juridiske paragraffer – men hav dem i baghovedet

Det bedste alternativ

Line Sander lægger ikke skjul på, at det ikke altid er muligt at komme til enighed i en forhandlingsarena. I det tilfælde kan den bedste afslutningsstrategi være, at parterne meget tidligt i forløbet erkender, at det bliver svært at finde frem til en løsning.

”Parterne må hver især tænke over, hvad der i stedet kunne være det bedste alternativ. Måske vælger den lejer, der bliver generet af støj, at flytte til en anden ejendom – for nu at tage et grelt eksempel.”

Kan man ikke komme til enighed, kan man også vælge at indgå et kompromis eller en aftale, som parterne kan leve med.

”Andre gange når man kun frem til en slags tolerance: Nu har vi hørt på hinanden, og vi er nødt til at leve med det. Det er ikke altid, vi kan ændre noget, og ikke alle konflikter ender i lykkelig enighed, men måske mere en accept af tingenes tilstand,” siger Line Sander.

Læg positivt ud

Det er ikke altid, konflikter behøver at accelerere. Ofte kan en konflikt tages i opløbet, og det har Line Sander også et værktøj til. Det kan være, at lejerne efterspørger en  renovering af badeværelset. Udlejer har kun økonomi til at udskifte håndvask og wc – en renovering er altså kun mulig i et mindre omfang.

”Udlejer vil typisk svare lejer med et: Nej, vi kan ikke renovere hele dit badeværelse, men … Nej, men er konfliktoptrappende. Det første, vi hører, er, at vores forespørgsel ikke bliver mødt.”

I stedet bør man ifølge Line Sander lægge positivt ud med for eksempel et ja, hvis eller et ja, når.

”I mange tilfælde er der et rum for forhandling, som vi slår ihjel ved at fortælle, hvad der ikke kan lade sig gøre. Lægger vi ud med et ja, når konflikten måske slet ikke at accelerere.”

Undgå østersfælden

Endelig kan de juridiske rammer også være tungen på vægtskålen i en konflikt. Udlejer og administrator bør bruge juraen som pejlemærke, i forhold til hvad der er rigtigt og forkert i en situation, men Line Sander råder til at holde juraen i baghovedet frem for at smide den på bordet med det samme.

”Trækker du paragrafferne op af lommen, går du fra 0-100 i konfliktaccelerering. Du sætter dig selv som dommer for, hvad der er ret og rimeligt, og misser hele det rum, hvor du kunne indsamle værdifulde informationer – og den forurettede part klapper i som en østers.”

Brug i stedet juraen til at navigere i, om en konflikt bevæger sig inden for eller uden for lovgivningen.

sts@ejd.dk