/ Nyheder / Bæredygtig omstilling: Som tandhjul i en gearkasse

Bæredygtig omstilling: Som tandhjul i en gearkasse

At identificere sin værdikæde er en afgørende, men også svær øvelse på bæredygtighedsrejsen. Men med øje for hverdagsaktiviteter og gensidig afhængighed med andre aktører, bliver det lettere ifølge Bo Ensted Danielsen fra Heibo Ejendomme, der har været gennem øvelsen i EjendomDanmarks læringsforløb om bæredygtighed.

Af

Bo Ensted Danielsen fra Heibo Ejendomme fortæller om, hvordan han har arbejdet med at identificere sin værdikæde. En afgørende øvelse for enhver virksomhed, der vil bidrage til en bæredygtig omstilling. Foto: iStock / Heibo Ejendomme

”I bund og grund kan man tænke en værdikæde som en stor gearkasse, hvor hver aktør eller virksomhed er ansvarlig for hver sit tandhjul, for at den fælles motor kan fungere.”

Sådan lyder det fra Bo Ensted Danielsen, direktør i Heibo Ejendomme, der udlejer boligejendomme i trekantsområdet, da han bliver bedt om at forklare sin tilgang til at identificere sin værdikæde.

Sammen med de flere end 30 andre ejere eller administratorer, der deltager i EjendomDanmarks og Rambølls læringsforløb om bæredygtighed, har Bo Ensted Danielsen skullet identificere sin værdikæde. Det første, vigtige skridt i retningen mod en bæredygtig omstilling af deres virksomheder.

Hverdagen for øje

Og det var en opgave, der var let for Bo Ensted Danielsen, der kalder sin baggrund i tekstilindustrien ”lidt snyd”. Han er nemlig vant til at have med værdikæder, eller leverandørkæder, at gøre.

Til workshop i Fredericia i januar fremlagde han sin virksomheds værdikæde. Det var med en struktur og overvejelser om indvirkningen på de aktører, hans virksomhed er afhængig af, som fremtvang respekt blandt tilhørerne.

”Helt lavpraktisk er jeg gået til opgaven ved at identificere, hvad vi selv gør, hvilke ydelser vi køber og hvilke ydelser vi sælger. Det visualiserer på en let måde den serie af aktiviteter, der muliggør min forretning,” siger han og tilføjer:

”Det kan let blive en akademisk opgave at kigge på sin leverandørkæde. Men hvis man bruger sin snusfornuft og holder sine hverdagsopgaver for øje, bliver det lettere at relatere til.”

Ingen arbejder isoleret

Bo Ensted Danielsen forklarer, at i arbejdet med værdikæder, er det vigtigt at forstå, at ingen virksomhed arbejder isoleret.

Man er altid afhængig af andre både før og efter man har ydet sin kerneservice. Når man er opmærksom på dette, kan man pludselig begynde at udfordre sig selv, forklarer han.

”De aktiviteter, jeg udfører, fx indkøb af byggematerialer, de påvirker min omverden – og det skal jeg have overblik over, for at kunne gøre en forskel. At få dette overblik giver mig mulighed for at bryde med vanetænkning og standardløsninger,” siger han.

Bryder med vanetænkning

Han giver renoveringen af en ejendom som et eksempel på et sted, hvor et brud med vanetænkning kan have en positiv indvirkning i hans værdikæde.

I renoveringen af en ejendom skal han bruge byggematerialer, som bliver forarbejdet og købt et sted fra. Han skal også bruge håndværkere, der i tillæg bruger el, vand og varme. Foruden en ingeniør, der også bruger ressourcer.

Det har alt sammen en negativ miljøpåvirkning.

Men det er kun en del af påvirkningen, forklarer Bo Ensted Danielsen.

Små justeringer, stor forskel

For samtidig er der et byrum og nogle lejere, der bruger ejendommen. Dem kan han påvirke positivt socialt med sin renovering.

”Jeg kan skabe bedre betingelser for fællesskab i en boligejendom ved at anlægge køkkenhave på vores lejeres grønne arealer. Og så går jeg, i en ESG-sammenhæng, fra kun at have fokus på E, altså miljø, til også at kunne tænke S, det sociale, ind i min virksomhed,” siger han og slutter:

”Det har været givende for mig at genoverveje den autopilot, vi løber rundt med. Med små justeringer kan vi faktisk let skabe mere værdi i værdikæden, hvis vi tænker anderledes.”