/ Nyheder / ESG-rapportering for SMV’er

ESG-rapportering for SMV’er

Virksomhedsguiden er netop udkommet med en guide til, hvordan man som SMV kommer i gang med at indsamle og opgøre ESG-data.

Af

Foto: iStock, amedved.

Fra i år bliver store og børsnoterede virksomheder omfattet af en ny bæredygtighedslovgivning, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), hvori der stilles krav til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering, hvilket også indebærer aktiviteter i værdikæden.

Derfor kan små og mellemstore virksomheder, der ikke er omfattet af CSRD, også opleve at skulle levere ESG-data, hvis de for eksempel har store virksomheder som kunder.

Disse regler gør det vigtigt for virksomheder, der ikke er omfattet af reglerne, men som alligevel vil møde krav og efterspørgsler på ESG-data, at arbejde med ESG-rapportering.

Hvad er en ESG-opgørelse

En ESG-opgørelse eller ESG-rapport er en virksomheds offentliggørelse af oplysninger og data om miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i virksomheden.

ESG-rapportering bruges til at tydeliggøre virksomheders samlede bæredygtighedsindsats, og kan blandt andet vedrøre emner som vandforbrug, CO2-udledning og arbejdsforhold

Seks trin til rapportering

Virksomhedsguiden har udarbejdet seks trin, man som SMV kan følge, når man skal udarbejde en ESG-opgørelse.

  1. Opbakning fra ledelsen
  2. Involver de rette medarbejdere
  3. Vurdér, hvilke ESG-forhold der er vigtige
  4. Indsaml data
  5. Opgør dine ESG-data
  6. Sæt mål for dine indsatser, og kommunikér om dine ESG-data

Læs mere om de enkelte trin direkte på Virksomhedsguidens hjemmeside, hvor du også kan finde Klimakompasset, der kan hjælpe til at beregne din virksomheds CO2-udledning.