Deltagerne på faget forretningsudvikling måtte gå i tænkeboks, da de blev bedt om at finde frem til, hvorfor de spiller en særlig rolle i deres kunders liv. Men det er netop det, forretningsudvikling handler om, fortæller lektor og underviser på CBS, Mogens Bjerre.
”Vil man adskille sig på markedet, er det væsentligt at tænke over, hvordan man som virksomhed differentierer sig fra andre, og hvad vil mangle, hvis virksomheden ikke er på markedet?”
Åbenhed og dybe diskussioner
Det er første gang CBS kører et fag, der er skræddersyet til hele ejendomsbranchen. At deltagerne havde et fælles fundament og referenceramme til lovgivning og rammebetingelser var et plus for undervisningen.
”Uanset anciennitet i sektoren, eller hvad deltagerne arbejdede med – om det var byggeri, asset management, PropTech eller ejendomsadministration – så var der en stor forståelse for hinanden og hinandens virksomhed. Det førte til nogle gode, dybe diskussioner,” siger Mogens Bjerre.
Gået rent ind
Mogens Bjerre mener, at mange deltagere allerede på få dage viste, at de havde forstået de væsentligste pointer i undervisningen.
”Der var generelt en nysgerrighed på at oversætte det teoretiske begrebsapparat til egen praksis. Deltagernes hjemmearbejde viste tydeligt, at flere havde forstået, hvordan de kunne anvende begreberne. Den måde, de havde brugt modellerne på, var outstanding og viste, at undervisningen er gået rent ind.”
Mogens Bjerre tager også selv noget med sig videre – nemlig hvordan undervisningen kan målrettes endnu bedre til branchen, næste gang forretningsudvikling står på skemaet.
”Til næste forløb arbejder vi på at få nogle mere branchenære cases ind i vores undervisningsmateriale. Jeg tror også, vi kommer til at udfordre de kommende hold på, hvordan man kan begynde at koble services sammen og gå efter pakkeløsninger – i stedet for at arbejde med enkeltstående services.”
Prisfastsættelse som løftestang
Næste fag på uddannelsen bliver Pricing Management. Kurset fokuserer på, hvordan virksomheder i bygge- og udlejningsbranchen kan bruge prisfastsættelse som en strategisk løftestang til at øge fokus på værdiskabelse.