/ Indberet data / Hjælp til indberetning

Hjælp til indberetning

Her på siden kan du finde vejledninger og videoguides, hvis du har brug for hjælp til indberetningen.

Vejledningsdokumenter

Her kan du læse, hvilke typer indberetninger vi modtager markedsdata på, og om hvordan de forskellige oplysninger er defineret.

Hent dokument (aktuel leje og tomgang)

Hent dokument (historiske afkast)

Hent dokument (værdiansættelser)

Du kan hente Excel-skabeloner, som du kan udfylde med dine oplysninger, inden du indberetter, ellers kan du tage udgangspunkt i opsætning af et dataudtræk.

Hent Excel-skabelon (aktuel leje og tomgang)

Hent Excel-skabelon (historiske afkast)

Hent Excel-skabelon (værdiansættelser)

Her kan du se, hvordan du opsætter ”Mine felter” på indberetningsportalen. Du kan evt. også se videoerne, som er længere nede på siden.

Hent guide

Dataudtræk

UNIK

Automatiseret udtræk

EjendomDanmark har sammen med UNIK udviklet en løsning, som automatisk danner og indberetter et udtræk af ens markedsdata hvert kvartal. Det betyder, at man som UNIK-bruger ikke længere behøver at lave et manuelt udtræk og derefter sende til os. Den automatiske løsning dannes igennem UNIKs platform DaTech. Både DaTech og opsætningen vil selvfølgelig være gratis.

I forbindelse med opsætningen har vi brug for at vide lidt mere om enkelte opkrævningstyper til den automatiske indberetning. De opkrævningstyper vil vi gerne bede jer om at udfylde i nedenstående Excel-fil og sende til markedsstatistik@ejd.dk samt den UNIK kontaktperson, som vil kontakte jer.

Bemærk, at I kun behøver at angive de opkrævningstyper, som I anvender. I Excel-filen fremgår også de øvrige sædvanlige oplysninger, som bliver indberettet med løsningen.
Opkrævningstyper (Sendes til EjendomDanmark)

 

Udfyld formularen ? Herefter vil UNIK kontakte dig.

     

    Læs mere her: Vejledning – Automatiseret udtræk i UNIK Bolig

    Manuelt udtræk

    Vi har udviklet en foruddefineret UNIK-rapport, der gør det let at oprette udtræk af lejelister i UNIK ved kun få tilpasninger:

    Hent skabelon 

    Her kan du læse, hvordan du importerer en UNIK-skabelon til en brugerdefineret rapport:

    Hent vejledning

    Komplet vejledning til, hvordan du selv kan definere en rapport i UNIK fra start til slut:

    Hent vejledning

    Vejledning til brug af UNIK best practice.

    EG Bolig

    Få vejledning i, hvordan du kan udtrække lejelister til indberetningen i EG Bolig:

    Hent vejledning

    EG Strato

    Få vejledning i, hvordan du kan udtrække lejelister til indberetningen i EG Strato:

    Hent vejledning

    Send data til EjendomDanmark Markedsstatistik:

      Har du tidligere indberettet data?

      Få hjælp til at indberette

      EjendomDanmark har produceret tre videoer, der viser, hvordan du indberetter data i indberetningsportalen.

      Introduktion til indberetning

      I denne video kan du få en introduktion til indberetningen.

      Opsætning af indberetning

      I videoen her kan du se, hvordan du gør klar til at indberette din data.

      Opret ny indberetning

      Her kan du se, hvordan du let opretter en ny indberetning.

      FAQ

      Her kan du få svar på de typiske spørgsmål omkring indberetning af data.

      Der er fire indberetningsperioder for ”Leje og tomgang” med opgørelse primo hvert kvartal, henholdsvis den 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober.

      For værdiansættelser indberettes der data årligt. Opgørelsesdatoen er typisk den 31. december, men det er også muligt at opgøre værdiansættelser på andre tidspunkter af året. Dog er det væsentligt, at fx vurderingstidspunktet er det samme for samme ejendom år for år.

      Data for historiske afkast indberettes som udgangspunkt 31. december, men det er også muligt at opgøre historiske afkast på andre tidspunkter af året.

      Det er altid muligt at indberette oplysninger for de forskellige typer markedsdata. Oplysninger, der er indberettet tidligere, kan indberettes igen, hvis man ønsker at fejlrette eller kvalificere tidligere indberetninger. For ”Leje og tomgang” er der i forbindelse med kvartalsvise statistikkørsler et ”vindue” for indberetning fra opgørelsesdatoen på 14 dage.

      Før indlæsningen af data fra en Excel eller CSV-fil er det nødvendigt at fortælle systemet, hvordan data ligger i filen. Dette gøres under ”Mine felter”, hvor kolonnenumre tildeles de felter, som man indberetter oplysninger på.

      Du kan gøre opsætningen af kolonner i “Mine felter” lettere ved at ændring kolonneangivelse i Excel fra bogstaver til kolonne-numre. Dette gøres let ved i Excel at vælge: Filer -> Indstillinger -> Formler -> Og under ”Arbejde med formler” sætte flueben ved ”R1C1-referencetype”

      Data gemmes automatisk ved indtastning af nye informationer, og du behøver således ikke at gemme.

      Alle indsamlede data vil blive anonymiseret og behandlet fortroligt, du kan tilmed læse vores fortrolighedserklæring forneden. Det fremgår af ejendomsvurderingsloven at data, som bliver indsamlet til statistisk brug, ikke må anvendes til sagsbehandling af enkeltpersoner eller -virksomheder. Det betyder, at data om enkeltejendomme under ingen omstændigheder må indgå i fastsættelsen af de offentlige vurderinger eller i behandlingen af den enkelte ejendom. Det er derfor kun de overordnede normtal, der skal anvendes som grundlag for den offentlige vurdering.

      Læs vores fortrolighedserklæring

       

      Under opsætning kan man opsætte og redigere de oplysninger, du vil indberette. Det giver mulighed for at opsætte indberetningen, så den passer med de oplysninger, der kan indberettes. Der er for hver datatype angivet nogle standard felter, som altid vil fremgå i indberetningsvinduet. Dertil kan man vælge ”Valgfrie felter” med yderligere relevante oplysninger.

      MELD DIG SOM INDBERETTER

        Få mere information om indberetning

        Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du vil vide mere om indberetningerne.