/ Nyheder / Lejere søges: Flere kvadratmeter står tomme

Lejere søges: Flere kvadratmeter står tomme

På udkig efter et nyt hjem eller er virksomheden vokset? Uanset om man leder efter en ny lejebolig, nye rammer til kontoret eller et butikslokale, er det blevet lettere at finde det rigtige sted. Flere ledige kvadratmeter kan ifølge EjendomDanmark være et spædt tegn på økonomisk afmatning.

Der er flere tomme lokaler. Foto: iStock.com/hanokihi

Byggekraner har i de sidste mange år arbejdet på højtryk for at imødekomme den stigende efterspørgsel på boliger i landets tre største byer, men en del af lejemålene står og venter på at byde nye lejere velkomne. Samtidig stiger andelen af ledige kontorlejemål, og også tomgangen for butikslokaler vokser fortsat. Tomgangen ligger nu samlet set på 7,5 procent, og er det seneste år steget med 1,0 procentpoint. Det viser en ny undersøgelse fra EjendomDanmark.

Lyset er slukket i større lejemål

På boligområdet er billedet dog broget. Der er rift om de mindre boliger, mens lyset endnu er slukket i mange af de større lejemål på markedet.

Zoomer man ind på de danske storbyer, har Aalborg procentmæssigt flest boliglejemål at byde på, herefter følger Aarhus og København.

”Der er kommet mange nye lejemål på markedet, som gradvist overtages af nye lejere, men det går ikke så hurtigt mere. En del af forklaringen kan være, at vi er ved at bevæge os ind i en ny økonomisk afmatning,” lyder det fra Jannick Nytoft, EjendomDanmarks adm. direktør.

Odense er den af storbyerne, der klarer sig bedst i øjeblikket. Her er der så godt som ingen ledige lejeboliger.

Økonomisk usikker periode

Tempoet er også skruet ned i forhold til at få kontorlokaler afsat til nye lejere. Set over de sidste 20 år ligger kontortomgangen i oktober nu noget over gennemsnittet for perioden. Mens lejemål med adresse i centrum af storbyerne stadig er attraktivt for lejerne, halter det med at få afsat kontorkvadratmeter uden for de mest centrale adresser. Med en tomgang på 5,3 procent er centrum af København fortsat populært.

”På samme tidspunkt sidste år gik det godt for udlejningen af kontorlejemål. Nu er situationen lige omvendt. For mig er det et tegn på, at erhvervslivet er gået fra optimisme til at være mere varsom i en økonomisk usikker periode,” siger Jannick Nytoft.

Det er ikke kun kontor og boliger, der fremstår med flere mørke vinduer. Det er også blevet sværere at afsætte butikslokaler det seneste år. Hvor storbyerne har nemmere ved at holde gang i handelslivet, har områderne uden for storbyerne sværere ved at få lejet butikslokaler ud. Størst tomgang for butikslokaler finder man i Region Syddanmark. EjendomDanmark peger på, at en stigende nethandel kan være en del af forklaringen på, at der ikke længere er samme efterspørgsel på de fysiske butikker.

Fakta

Boligtomgangen er stadig forholdsvis lav. Der er en stigende tomgang i de større byer, herunder særligt København og Aarhus, der stiger med 1,2 og 0,6 procentpoint på tre måneder.

I løbet af de sidste tre måneder er der kommet stadig flere ledige kontorkvadratmeter på markedet i Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Midtjylland. Region Hovedstaden har ligget stabilt i 2019, mens Region Nordjylland oplever en tiltrængt positiv fremgang. Aalborg er den af storbyerne der har flest kontorkvadratmeter ledige efterfulgt af Odense, Aarhus og København. I perioden 2000-2019 har kontortomgangen på landsplan i gennemsnit ligget på 8,4 procent. I dette kvartal er den oppe på 9,2 procent.

København og Odense har de seneste tre måneder oplevet en større efterspørgsel på butikslokaler, mens det er gået tilbage for Region Hovedstaden og Region Syddanmark. I Region Midtjylland og Region Nordjylland står der også et stigende antal butikslokaler ledige. Det samme gælder for de to hovedbyer Aarhus og Aalborg, hvor skilte med ”Butik til leje” ikke bliver fjernet lige så hurtigt som sidste år.

Se webrapport

Se tidligere udgaver af Markedsstatistikken – tomgang