/ Nyheder / Vejledning til MitID Erhverv

Vejledning til MitID Erhverv

Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet en vejledning til MitID Erhverv. Flere medlemmer har dog udfordringer med løsningen. EjendomDanmark har fokus på emnet.

Af

Der er nu kommet en vejledning til MitID Erhverv. Foto: Morsa Images, iStock

Fremover skal alle virksomheder, foreninger og myndigheder bruge den nye erhvervsløsning, MitID Erhverv.

Løsningen erstatter NemID medarbejdersignatur, som lukker. Digitaliseringsstyrelsen har udsendt en vejledning til oprettelse af MitID Erhverv og henviser desuden til deres side MitID-erhverv.dk, hvor der findes videoguides og vejledningsmaterialer til hjælp i tilslutningsprocessen. Her findes også kontaktoplysninger på supporten.

Udfordringer med Mit ID Erhverv

EjendomDanmark fået en række henvendelser fra medlemmer, der har udfordringer med MitID Erhverv. Udfordringerne består særligt i forhold til selve oprettelsen, og så efterspørges der en ordning, som er mere passende til ”storkunder” bl.a. for så vidt angår antal CVR-numre under ét ID i MitID Erhverv appen.

EjendomDanmark arbejder på at hjælpe medlemmerne med at få skabt kontakt til Digitaliseringsstyrelsen og få løst udfordringerne med MitID Erhverv.

Vejledning: Sådan får I MitID Erhverv

Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet denne vejledning til oprettelsen. Overgangen fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv foregår digitalt og består overordnet af tre trin:

  1. Gør klar:
    Tjek på virk.dk at virksomhedens ledelsesinformation står korrekt registreret i CVR. Det er nemlig kun den registrerede ’ledelsesrepræsentant’ i CVR, der kan godkende jeres tilslutning til MitID Erhverv.
  2. Tilslut:
    Tilslut jer online. I starter tilslutningen ved, at jeres ledelsesrepræsentant logger ind med sit private MitID på tilslutningssiden, som kan findes via mitid-erhverv.dk. Det private MitID bruges kun til at validere og godkende tilslutningen til MitID Erhverv.
    I tilslutningsflowet skal ledelsesrepræsentanten tilslutte organisationen og vælge, hvem der skal være virksomhedens organisationsadministrator. Det er organisationsadministratoren, der står for at gennemføre tredje trin: Opsætningen.
  3. Opsæt rammer:
    Efter tilslutningen modtager den valgte organisationsadministrator en e-mail med link til opsætning. Organisationsadministratoren skal logge på med sit private MitID og bliver herefter ført gennem de indstillinger for organisationen, som I skal tage stilling til.
    Det drejer sig blandt andet om, hvilke brugere og rettigheder fra NemID medarbejdersignatur som skal overføres til MitID Erhverv, valg af identifikationsmiddel (app, chip, kodeviser eller kodeoplæser) og aktivering af jeres brugere.