/ Nyheder / Hvordan får flere øjnene op for branchen?

Hvordan får flere øjnene op for branchen?

Jeudan og DEAS arbejder aktivt for at sikre sig de rette medarbejdere i en branche, der kommer til at mangle hænder i de kommende år.

Af

Flere skal få øjnene op for ejendomsbranchen. Foto: kjekol, iStock

De fleste i branchen kender tallene. At som årstallet stiger, vil manglen på ejendomsadministratorer gøre det samme.

Men hvordan ruster branchen sig til at håndtere det faktum, at mange gode medarbejdere er på vej mod pensionen – mens der stadig er for få unge, der vælger ejendomsbranchen til?

”Som branche skal vi være bedre til at fortælle om de muligheder, vi byder på. Vi arbejder med et særdeles komplekst og spændende område, samtidig med at vi udfylder en vigtig – men måske lidt overset – rolle i samfundet. Et af vores fokusområder de kommende år er, hvordan vi får flere dygtige medarbejdere ind i branchen,” siger adm. direktør Jannick Nytoft, EjendomDanmark.

Udviklingsmuligheder

Netop udviklingsmulighederne og formidlingen af, at morgendagens job kan give flere udfordringer end gårsdagens, er noget af det, som Jeudan aktivt arbejder med for at tiltrække de ambitiøse studerende:

”Over 90 procent af vores praktikanter og studentermedhjælpere fortsætter hos os, når de er færdige med deres uddannelse. Det er vi stolte af, fordi det viser, at vi er lykkedes med nogle tiltag, som gør det attraktivt at fortsætte karrieren hos os,” siger HR-direktør i Jeudan Anne­marie Lund Krumhardt.

”Vi er selvfølgelig opmærk­somme på udfordringen i forhold til rekruttering af ejendomsadministratorer i fremtiden. Men en af flere positive ting ved at rekruttere internt er, at vi kan hjælpe vores medarbejdere med at få de redskaber, der skal til, og som de selv efterspørger. Det gælder sådan set, både når vi taler om ejendomsadministratorer og andre stillinger.”

Derfor har Jeudan også fastlagt et karrierespor, og der bliver brugt mange kræfter på at tiltrække praktikanter og studentermedhjælpere. En del af deres medarbejdere bliver rekrutteret fra egne rækker.

De unge kommer med stor værdi

Hos en anden stor spiller er der også fokus på medarbejderne. DEAS arbejder aktivt med employer branding – hvordan virksomheden markedsfører sig selv over for de potentielle medarbejdere – og også her er der fokus på de unge under uddannelse, der ofte ansættes i faste stillinger efterfølgende. Ligesom efteruddannelse af egne medarbejdere fylder meget:

”Vi har i mange år arbejdet med vores eget DEAS Akademi, hvor vi uddanner vores medarbejdere inden for specialiserede, faglige discipliner. Det betyder, at vi kan rekruttere på tværs af industrier, fordi vi selv i et vist omfang er i stand til at give nye medarbejdere en detaljeret viden,” siger Iben Rindom, HR-chef hos DEAS.

DEAS prioriterer at reagere hurtigt på nye krav og ønsker hos medarbejderne, så arbejdspladsen bliver ved med at være attraktiv. Så når coronaen afslører de mange fordele ved hjemmearbejde, og flere undersøgelser i forvejen har vist, at fleksibilitet er vigtigt for medarbejderne, er det med at gribe den tendens. Derfor har DEAS for nylig ansat to medarbejdere, der fast skal arbejde hjemmefra, og virksomheden ser et stort potentiale i mulighederne for at kunne tilbyde fast hjemmekontor.

Denne artikel er første gang bragt i magasinet Ejendom nr. 3, 2020