/ Nyheder / Nye etiske normer og retningslinjer til ejendomsbranchen 

Nye etiske normer og retningslinjer til ejendomsbranchen 

Fra den 1. juli træder der nye etiske normer i kraft for EjendomDanmarks medlemmer. De har følgeskab af nye retningslinjer for ejendomsadministration- og forvaltning. Her kan du læse mere om indholdet.

Af

Fra 1. juli træder de nye etiske normer til ejendomsbranchen i kraft. Foto: iStock, badahos.

Når måneden skifter næste gang, træder der nye etiske normer i kraft i EjendomDanmark. De vil fremover gælde for alle medlemmer af EjendomDanmark med undtagelse af de tilknyttede medlemmer, der typisk er underlagt krav i andre organisationer. Samtidig er der kommet ’Retningslinjer for administration og forvaltning af ejendomme’. Begge er vedtaget af EjendomDanmarks hovedbestyrelse. 

Herunder kan du læse nogle af de nyskabelser, du som medlem skal vide om de etiske normer og retningslinjerne. 

Nyskabelser i de etiske normer 

Den største ændring er naturligvis, at de etiske normer fremover gælder for langt flere medlemmer end tidligere. De etiske normer indeholder en række punkter, der er i overensstemmelse med ejendomsbranchens udvikling og modernisering – og hvordan branchen i øvrigt forholder sig til det omkringliggende samfund.  

Det betyder blandt andet, at de etiske normer indeholder et afsnit om samfundsansvar og ESG. Samtidig er der i de etiske normer en opfordring til aktivt at bidrage til rekruttering.  

Ud over disse punkter findes der i de etiske normer ligeledes krav om:  

  • Ordentlighed, lovlighed og gensidig respekt    
  • Kollegial adfærd – på tværs af profession    
  • Faglighed og kompetencer gældende for alle    

Også klage- og sanktionsafsnittet er tilpasset, så den favner alle typer medlemmer og giver mulighed for mere nuancerede sanktioner. 

Nye retningslinjer 

Samtidig med vedtagelsen af de etiske normer er der også vedtaget ’Retningslinjer for administration og forvaltning af ejendomme’. De bygger videre på de tidligere etiske normer for ejendomsadministration i en gennemarbejdet og moderniseret form, der afspejler branchen, som den ser ud i dag. Retningslinjerne finder dog kun anvendelse ved administration og forvaltning af andres ejendomme. 

I retningslinjerne fremsættes der fortsat et krav om uddannelse, hvor det som noget nyt nu er samme antal lektioner, der kræves for alle medarbejdere, der beskæftiger sig med ejendomsadministration- eller forvaltning. Der bliver også indført mulighed for at udøve stikprøvekontrol. Derudover er der for at skabe mere klarhed mellem parterne og fremme det gode samarbejde, udarbejdet nye afsnit om henholdsvis håndtering af ejendomsdata og dataejerskab samt om opsigelse og overdragelse af administration.  

EjendomDanmark opfordrer til, at dokumenterne bruges aktivt i aftaleforhold – for eksempel som bilag til administrations- eller forvaltningsaftalen. Derfor udgives der også en engelsk oversættelse.