/ Nyheder / Virksomheder efterspørger fire tiltag i arbejdet med bæredygtighed

Virksomheder efterspørger fire tiltag i arbejdet med bæredygtighed

Fire punkter står højt på virksomhedernes ønskeliste til nemmere implementering af bæredygtige løsninger. Det viser en ny analyse udarbejdet af Rambøll som led i projektet Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen.

Af

Det er komplekst at implementere bæredygtighed i en virksomhed – og nu viser en ny analyse, at det særligt er fire tiltag, der efterspørges: Indsigt i bæredygtighed og relevans for branchen, en oversigt over nyttige produkter og tiltag, eksempler fra andre virksomheders arbejde med bæredygtighed og digitale værktøjer til udregninger eller beregninger. 

Analysen er udarbejdet af Rambøll med fokus på, hvad virksomhederne ønsker sig af EjendomDanmarks projekt Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen.

Analysen er gennemført blandt 16 virksomheder i ejendomsbranchen, der varierer i både størrelse og bevæggrund for at arbejde med bæredygtighed. Analysen giver dermed et unikt indblik i, hvilke udfordringer og muligheder ejendomsbranchen ser i arbejdet med bæredygtighed.

Introduktion til bæredygtighed   

Bæredygtighed indebærer mange forkortelser, begreber og praktiske overvejelser, som kræver overblik at kunne navigere i. Af den grund har virksomhederne i ejendomsbranchen stor gavn af en overordnet introduktion til bæredygtighed i ejendomsbranchen.

Virksomhederne efterspørger særligt en forståelse for, hvorfor bæredygtighed er kommet på dagsordenen, hvordan det er relevant for ejendomsvirksomheder og hvordan forskellige love og reguleringer påvirker deres virksomhedsdrift nu og i fremtiden.

Oversigt over nyttige tiltag 

Hvert valg i arbejdet med bæredygtighed har forskellige implikationer for miljø, klima og pengepung. De implikationer skal gøres tydelige for virksomhederne f.eks. i form af et katalog over nyttige tiltag, hvor de forskellige tiltag også kan sammenlignes.

På den måde kan virksomhederne langt lettere træffe informerede valg både i hverdagen og på den længere bane. Det overblik gør det samtidig også lettere at have en dialog med lejere, da de kan begrunde forskellige valg, der måske gør huslejen dyrere i en periode, men som på den lange bane er en god investering.

Eksempler at spejle sig i   

Praksiseksempler letter altid oversættelsen eller implementeringen af forskellige greb og løsninger. Det er langt lettere at træffe et valg om en investering, hvis en virksomhed, man kan spejle dig i, har gjort det før og med succes. De gode historier skal deles med branchen.

Her er det vigtigt, at der er tale om konkrete tiltag, hvor man kan måle og se en effekt. Ikke bare en ny tendens, som ingen eller lille effekt har på virksomhedens aftryk på jorden.    

Digitale redskaber   

Bæredygtighed handler efterhånden mindre om følelser og synsniger og mere om kvantificerbare data. Men for mange virksomheder er det svært at indsamle og sætte disse data i system, så de kan rapportere på de gode indsatser, de gør.

Derfor kan det være en god ide at udvikle og stille digitale redskaber til rådighed, der kan gøre specifikke elementer af driften eller udregningerne lettere. Det kan være i dataindsamlingen og præsentationen af f.eks. elforbruget i en ejendom, som kan inspirere til at implementere konkrete løsninger til besparelser eller optimeringer.   

Disse fire behov forsøger projektet Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen at adressere via den digitale platform, der udvikles, og i de læringsforløb, der udbydes gratis til virksomhederne i branchen.

Hvis du ønsker at deltage i forløbet, så klik videre her og tilmeld dig og få en af de 36 pladser.  

Gå selv på opdagelse i analysen her.