Wagner Ejendomme er én af de mange virksomheder i branchen, der er i gang med at introducere digitale løsninger, der skal bidrage til en endnu bedre service og en øget kommunikation med lejerne. I februar blev en ny app rullet ud til virksomhedens 500 boliglejemål.
”Vores mål med appen har været at udvide vores service med en digital platform, hvor lejeren har nem adgang til vigtig information om lejemålet og hurtigt kan komme i kontakt med os. På sigt ønsker vi også at bane vejen for, at lejerne får et stærkere fællesskab i selve ejendommen – alt sammen for at forbedre lejeoplevelsen, så vi kan fastholde lejerne,” siger Britta Nielsen, der er Property Manager i Wagner Ejendomme.
Hun understreger samtidig, at appen ikke er en erstatning for den personlige kontakt.
”Vi ønsker stadig at være tæt på lejerne i hverdagen – og det er vores tanke, at appen vil bringe os endnu tættere på hinanden.”
Nemt og hurtigt
Appen har åbnet for en ny verden af muligheder. Hvor kommunikationen mellem lejer og udlejer tidligere primært er foregået over telefon og mail, kan Wagner Ejendomme nu nemmere og hurtigere sende korte notifikationer, der kan holde lejerne opdateret.
”En af fordelene ved appen er, at vi kan give lejerne en servicemeddelelse på forhånd, frem for at de først får den, når de ringer ind,” siger Britta Nielsen og fortsætter:
”For eksempel nyheder med årstidsbestemt indhold: Hvordan sparer lejerne bedst på varmen i en krisetid, eller en reminder om, at de skal huske at skifte batterier i røgalarmerne. Der skal selvfølgelig være en balance i mængden af information, så lejerne ikke drukner.”
Nemt at bruge app
På appen finder beboerne også vejledninger, Q&A om lejemålet og kontaktoplysninger. Derudover kan lejerne nemt og hurtigt oprette en besked til ejendomsfunktionæren, hvis vandhanen drypper, eller der opstår en situation, der kræver et besøg. På den måde bidrager appen også til, at vedligeholdelsesopgaverne kommer hurtigere igennem til Wagner Ejendomme.
”Tilbagemeldingen fra særligt de unge er, at det er meget nemmere for dem at melde ind via appen frem for at bruge tid på at skrive eller ringe,” siger Britta Nielsen.
På sigt er det også meningen, at lejerne kan bruge appen som guide til selv at kunne løse visse udfordringer i lejemålet. På appen findes allerede et par videoer, hvor ejendomsfunktionærerne i løbet af 30 sekunder viser lejerne, hvordan de renser et afløb eller skifter batterierne i gulvvarmestyringen.
”Vi ved endnu ikke, hvad det giver af tidsbesparelser for os, at lejerne har mulighed for at søge hjælp i appen, men det har også været et af formålene ved at introducere den.”
Kend din nabo
Næste skridt bliver at give lejerne adgang til at kommunikere indbyrdes og skabe små fællesskaber, hvis de bor i samme ejendom eller opgang.
”Vi vil gerne skabe nogle rammer for et godt socialt samvær. Vores lejere skal ikke kun bo i ejendommen, fordi de har en god lejlighed, men også fordi de kender naboerne og har et godt forhold på tværs,” siger Britta Nielsen.
Via appen vil lejerne for eksempel også kunne gå sammen om en fælles interesse – for eksempel en løbe-, vin- eller haveklub.
Ikke plug’n’play
Det er den danske proptech-virksomhed Hococo, der står bag appen. Hococo har både hjulpet Wagner Ejendomme med at skræddersy løsningen til ejendomsvirksomhedens behov og klædt medarbejderstaben på gennem workshops og undervisning.
”Valget faldt på Hococo, da appen løbende kan tilpasses både lejer og udlejers ønsker – og så har Hococo en del features i støbeskeen, som vi også synes lyder spændende,” siger Britta Nielsen.
På trods af hjælp udefra har implementeringen kostet medarbejderressourcer hos Wagner Ejendomme, men ikke mere, end den nuværende medarbejderstab har kunnet løfte.
”At starte et nyt system op er ikke bare plug’n’play, og vi er stadig i en opstartsfase, men vores medarbejdere har taget rigtigt godt imod systemet,” siger Britta Nielsen og fortsætter:
”Vores ejendomsfunktionærer sidder sjældent på kontoret og skal være mobile, så de foretrækker at bruge apps til at få overblik over driftsopgaverne. For os, der står for at sende informationer til lejerne, kræver det noget mere nytænkning og andre arbejdsgange.”
Vel modtaget
For at appen bliver en succes, handler det også om at få lejerne koblet på. De bliver blandt andet mindet om at anvende appen, når de ringer ind med spørgsmål.
”Der skal noget arbejde til for at vise lejerne, at det er en fordel at bruge appen. Samtidig handler det også om at få skabt nye vaner. Nye lejere er for eksempel mere tilbøjelige til at bruge appen end dem, der har boet hos os længe,” siger Britta Nielsen.
Wagner Ejendomme arbejder nu på at lancere nogle loyalitetsfordele, som lejerne vil kunne tilgå i appen. Det skal lokke flere online. Generelt har lejerne dog taget godt imod tiltaget.