/ Nyheder / Fra statisk storrum til dynamisk kontormiljø

Fra statisk storrum til dynamisk kontormiljø

Brugen af kontorejendomme udvikler og forandrer sig med hastige skridt. Arbejdet udføres ikke nødvendigvis fra et skrivebord, og med covid-19 er der blevet skubbet på en udvikling, hvor flere møder foregår virtuelt, og arbejdet klares fra distancen. Der er stadig brug for det fysiske kontor, men indretningen er under transformation.

Af

Kontorrum ændres fremover. Foto: Danielsen Spaceplanning

Ejendomsbranchen har i de senere år sat tempoet op for at imødekomme erhvervslejeres behov for mere fleksible kontorejendomme, der kan noget mere – både indretningsmæssigt og digitalt. Det betyder, at ejendomsejere skal have en stadig mere dynamisk og fleksibel tilgang til det at eje en kontorejendom, mener Boris Nørgaard Kjeldsen, administrerende direktør hos ejendomsinvesteringsselskabet Dades.

”At eje en kontorejendom er ikke en éngangsinvestering. Ejendommen og lejemålene skal løbende tilpasses de enkelte lejere og følge med nutidens behov og trends.”

Og noget tyder på, at ejendomsejerne skal løbe lidt stærkere fremover for at møde lejernes ønsker. Malin Meyer, CEO hos arkitektvirksomheden Danielsen Spaceplanning, har en finger på pulsen, når det gælder den moderne indretning af kontormiljøer. Som hun ser det, er forventningerne til, hvad en kontorejendom skal kunne, under hastig udvikling.

”Tidligere var det nok at give medarbejdere en kontorplads i et lejemål. Nu er der en højere forventning om, at erhvervslejemålet er ”all inclusive” Man vil gerne have ekstra services – caféer og restauranter i stueetagen, mulighed for sociale fællesskaber med virksomheder, der minder om én selv, og adgang til teknologiske services som software og apps.”

Optimerede rammer

Et område, Danielsen Spaceplanning bruger stadig mere tid på, er at finde frem til løsninger på, hvordan man via teknologi og data kan indrette kontorejendomme bedst muligt og optimere de rammer, medarbejderne arbejder i. Malin Meyer sammenligner fremtidens kontorejendom med en telefon, hvor lejeren tilvælger de apps og services, der er brug for.

”Ejendomsejere kommer i fremtiden til at tilbyde skræddersyede teknologiske løsninger, som flytter eller optimerer de virksomheder, der lejer kontorlokaler.”

En techløsning, der kan op­timere medarbejdernes arbejdsdag, kunne for eksempel være en app, der viser, hvor mange kolleger der er mødt på job.

”Er der mange på kontoret, og har man en opgave, der kræver særlig arbejdsro, er det måske den dag, man vælger at tage en hjemmearbejdsdag,” siger Malin Meyer og uddyber:

”Grundlæggende skal vi bruge digitaliseringen til at give brugerne større kontrol over deres arbejdsliv. Det giver ganske enkelt større arbejdsglæde, hvis du selv kan styre indeklimaet eller kan se, hvornår der er mest kø ved buffeten i kantinen.”

Lær af lejernes adfærd

Ud over teknologiske ydelser målrettet lejerne vil indsamling af data om kontorejendommene og lejernes adfærd også få en stadig større betydning.

”Der ligger ubeskrivelige mængder af data i ejendommene. Tager ejendomsejeren de videnskabelige briller på, kan data bruges til at udvikle både forretningsmodel, service og produkt,” siger Malin Meyer.

Data kan blandt andet give indsigt i, om der er nogle rum, som ikke bliver brugt særlig ofte, mens andre områder i ejendommen er mere efterspurgte. Data kan også sørge for, at der er styr på klimaet i ejendommen. Både klima og indretning kan løbende justeres til en mere optimal løsning ud fra lejernes adfærd.

”Der ligger en del arbejde og læring i, hvordan man som ejendomsejer kan anvende data til at analysere adfærdsmønstre og derigennem give en øget service til lejerne. Indsamling af data vil også kunne bruges til at optimere og effektivisere ejendomsdriften og aflaste de ”blå mænd,” der står for ejendomsservicen,” siger Malin Meyer.

Kom på kursus

30. Jan 2025

Bæredygtig omstilling i ejendomsbranchen – lancering af læringsplatform

OBS: Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.Få viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling Der er pres fra lovgivere, fra markedet og fra ejendomsbranchen selv: Den bæredygtige omstilling af ejendomsbranchen er i gang.For halvandet år siden blev projektet ”Bæredygtig Omstilling i Ejendomsbranchen” officielt lanceret og siden er det ikke gået stille for sig i ejendomsbranchen. Udviklingen går hurtigt og fokus er skærpet på den grønne omstilling f.eks. via kommende lovgivning i bygningsdirektivet eller øget krav til dokumentation for bæredygtige investeringer i den finansielle sektor.Kom og hør Peter Stenholm, Adm. direktør hos EjendomDanmark og Tonny Thierry Andersen, Koncerndirektør hos Nykredit m.fl. gøre status for tendenser og hvorfor grøn omstilling bliver et større konkurrenceparameter for ejendomme og en del af fremtidssikringen for investorer. Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil give sine indsigter til hvordan den grønne dagsorden fremmes og hjælpe virksomhederne til at omsætte de politiske mål til handling og Søren Kempf Holm, Adm. direktør hos Wihlborgs giver deres perspektiver på udfordringer og omstilling i praksis.Som en del af projektet lanceres den færdige læringsplatform udarbejdet til hele ejendomsbranchen, der skal give branchens aktører viden og handlekompetencer inden for bæredygtig omstilling. Platformen er tilgængelig for alle i ejendomsbranchen. Projektet er udført i samarbejde med Rambøll og er finansieret af Realdania, Grundejernes Investeringsfond, EjendomDanmark Fonden, Forenet Kredit og Rambøll Fonden.Program08.30-09.00 – Check-in09.00-09.15 – Velkomst og bæredygtig udvikling i Ejendomsbranchen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark09.15-09.40 – Nykredits perspektiv på den grønne omstilling i ejendomsbranchen v. Koncerndirektør Tonny Thierry Andersen, Nykredit09.40-10.00 – Pause10.00-10.30 – Hvordan skal ejendomsvirksomheder begynde deres bæredygtige omstilling/launch af platform v. Rambøll 10.30.10.50 – Erfaringer fra virkeligheden i ejendomsbranchen dialog med ejendomsbranchen med adm. Direktør Søren Kempf Holm, Wihlborgs og TBA. 10.50.11.00 – Opsamling for dagen v. adm. Direktør Peter Stenholm, EjendomDanmark11.00-11.30 – Grøn omstilling i politisk kontekst dialog med Pernille Rosenkrantz-Theil. 11.30-              Networking og frokost to-go. LokationNykredit huset, Sundkrogsgade 25, 2150 Nordhavn, København.Har du ikke en bruger hos EjendomDanmark eller har du problemer med at tilmelde dig, så kontakt os på cmm@ejd.dk.

10. Feb 2025

ESG seminar København

EjendomDanmark og Realkredit Danmark inviterer til: Kom godt i gang med bæredygtighed og ESG EU har vedtaget en ambitiøs plan: Europa skal være klimaneutralt inden 2050. Det vil også have en effekt for dig, der ejer og/eller driver ejendomme. Betydelige ændringer og øgede krav vil påvirke alt fra den daglige drift til investeringer og fremtidig udvikling af dine ejendomme. Med andre ord skal du tænke bæredygtighed ind i alt fra strategi til drift i fremtiden. Dette seminar giver dig en introduktion til de nye krav og konkrete eksempler på, hvordan du kommer i gang med at arbejde aktivt med ESG-rapportering og bæredygtighed. Dagens program Velkommen Nye krav venter: Finansiering og værdisætning af ejendomme i de kommende årIntroduktion til lovgivningens nye bæredygtighedskravEED, BR18, EPBD, CSRD, ESRS. Har du til tider også en fornemmelse af, at du skal lære et helt nyt sprog fyldt med fagtermer og mærkelige forkortelser? Vi gennemgår det, som du skal kende til – og forklarer, hvordan det vil påvirke din virksomhed. PauseNår ESG skal være praksis i ejendomme og porteføljerKender du din ejendom fra A til Z? En gammel kending som energimærket kan være et nyttigt værktøj, og i disse år skyder nye muligheder op – uanset om du skal finde de største risici og potentialer for dine ejendomme, eller udarbejde din allerførste ESG-rapport. Vi dykker ned i, hvordan ESG kan gå fra høje ambitioner til det helt konkrete ved at se på specifikke værktøjer og gode råd til dit eget arbejde. Opsamling og tak for i dagDet får du med hjem • Konkret viden om nuværende og kommende lovgivning inden for bæredygtighed og ESG-rapportering i ejendomsbranchen• Input til, hvordan du kommer i gang med at arbejde konkret med bæredygtighed og ESG-rapporteringSeminaret afholdes hos Realkredit Danmark – Bernstorffsgade 40, 1577 København.

Færre faste pladser

Der sker også en udvikling af selve kontormiljøet. Hvor tendensen de sidste mange år er gået fra mindre, aflukkede kontorer til åbne kontorlandskaber, sker der nu endnu et skift. Der skal være rum til at veksle mellem forskellige måder at arbejde på i løbet af dagen, siger Malin Meyer.

”Indretningen skal støtte op om arbejdsdagen på kontoret. Der vil være perioder, hvor medarbejderne har behov for at arbejde koncentreret uden forstyrrelser, og der vil være tidspunkter, hvor der er brug for at brainstorme med kollegaerne eller præsentere resultater.”
Hvor åbne kontormiljøer kan være støjende og stressende, kan mindre, aflukkede kontorer være en udfordring for samarbejdet. I stedet bør der i indretningen indtænkes områder, hvor medarbejderen har mulighed for at fordybe sig, kreative miljøer, der kan støtte op om idéudveksling, og loungesofaer, hvor man kan tage det mere uformelle møde med kollegaen, mener Malin Meyer.

”Tidligere havde det en høj signalværdi at sidde på sin faste plads på kontoret og vise, at man ”var på.” Nu vægter det højere, at der er mulighed for at skifte arbejdsmiljø, frem for at sidde helt perfekt.”

Noget, der også vægter højt i den moderne indretning, er at skabe rum til det sociale liv på arbejdspladsen.

”Der skal være balance mellem arbejds- og privatliv, men der skal også være plads til livet på kontoret. Det skal være et rart sted, hvor man kan holde en pause fra hamsterhjulet og hygge sig med sine kolleger,” siger Malin Meyer.

Større ønske om hjemmearbejde

Ud over medarbejdernes ønske om at kunne skifte placering på kontoret er der også i stigende grad et ønske om selv at kunne vælge, hvor og hvornår man udfører sit arbejde. Særligt nedlukningen af samfundet på grund af covid-19 har gjort, at både virksomheder og medarbejdere er blevet endnu mere bevidste om, at meget kontorarbejde kan udføres fra andre steder end lige netop kontoret.

”Brugen af hjemmearbejdspladser er steget eksplosivt det seneste år og er en direkte konsekvens af covid-19. Både virksomhedernes og medarbejdernes ønske om at etablere hjemmearbejdspladser er blevet væsentligt større. Det vil dog ikke erstatte kontorarbejdspladsen, men være et add­-on til, at man kan være mere fleksibel,” siger Boris Nørgaard Kjeldsen.

Han mener også, at der kan være behov for at få justeret indretningen på kontoret fremadrettet.

”En konsekvens af en mere fleksibel tilgang til at møde på kontoret kan være, at medarbejderne ikke længere har et fast skrivebord. Måske bliver storrumskontorerne mindre, fordi færre medarbejdere er til stede samtidig. Set i lyset af corona vil der måske også være et ønske om, at der bliver mere luft mellem medarbejderne fremover.”

Mere virtuel kommunikation

Malin Meyer er enig i, at fleksibilitet er et nøgleord i fremtidens arbejdsliv. Den traditionelle arbejdsform, hvor medarbejderen møder på arbejde fra 9 til 17, er ved at fade ud.

”I dagens mere teknologidrevne verden arbejder medarbejderne mere fleksibelt: fra loungen på kontoret, køkkenet derhjemme, på caféen eller måske fra stranden,” siger hun.

Stadig brug for kontorejendomme

På trods af et øget ønske om fleksibilitet mener både Boris Nørgaard Kjeldsen og Malin Meyer, at der stadig vil være brug for kontorejendommene. Medarbejderne motiveres af samspillet med kollegaerne og af at sidde i nogle attraktive rammer, der fortæller noget om den virksomhed, man arbejder for.

”Hvis man skal sige noget om en tendens, så oplever vi, at det betyder helt vildt meget at finde det helt rigtige sted, der kan fortælle noget om ens virksomhed eller brand,” siger Malin Meyer.

At kunne tilbyde de rette rammer til medarbejderne vil samtidig være afgørende for at kunne tiltrække fremtidens arbejdskraft, som ikke nødvendigvis er loyale over for virksomheden i længere tid ad gangen.

”Vil man holde på sine medarbejdere, må man give dem noget ekstra – for eksempel et fedt kontormiljø. At gå på arbejde skal være en oplevelse – særligt for den yngre generation.”

Could not find post with assigned ID