Hvordan får beboere og ejendomsselskab i fællesskab dagligdagen til at flyde? I en boligejendom på Østerbro har det ikke været uden knaster, men nu er de på rette spor. Det er administrationschef og beboerrådsformand enige om.
Den hvidpudsede ejendom på Kastelsvej ligger i et roligt kvarter på Østerbro i København. Fra lejlighedernes panoramavinduer er der blandt andet udsigt til gården, som beboerne kalder deres lille oase. Bag vinduerne gemmer der sig en del børnefamilier, men også mange ældre, der har boet i ejendommen i årtier. Ejendommen var tidligere ejet af PBU (Pædagogernes Pension), men blev i 2019 overtaget af ejendomsselskabet Heimstaden.
Ejendom har mødt administrationschef Tina Hansen og beboerrådsformand Finn Christensen til en snak om at få etableret et godt, nyt samarbejde mellem lejer og udlejer.
Intet at udsætte
Finn Christensen er ikke bleg for at indrømme, at beboerne havde rustet sig og blandt andet været til møde med LLO, da de fik besked om, at ejendommen ville skifte hænder.
”Mange beboere følte sig trygge ved den tidligere ejer. Samtidig har vi kunnet læse i avisen om nye, store aktører, der kun er ude på at tjene penge. Men LLO havde heldigvis ikke noget at udsætte på Heimstaden, og det gav en vis ro,” siger han.
I begyndelsen var hans indtryk dog, at ejendomsselskabet var ramt af ressourcemangel.
”En række underentreprenører skulle stå for ejendomsservicen – blandt andet trappevask, havearbejde og vinduespudsning. Måden de gik til opgaven på, var ikke vores kop te, og heldigvis heller ikke Heimstadens. Det var en fælles læreproces i begyndelsen,” siger han.
Samarbejde på rette spor
Tina Hansen, administrationschef hos Heimstaden, giver Finn Christensen ret i, at det var en noget turbulent begyndelse.
”Vi er forholdsvis nye på det danske ejendomsmarked, og det har taget tid for os at finde både de rette medarbejdere og medspillere, som lever op til vores standarder. Beboernes feedback har været helt uundværlig for os. Vi har af og til fået nogle hak over tuden, men det lærer vi også af. Det meste af vores ejendomsservice er nu ”in house”, og ellers samarbejder vi kun med nogle, vi kan stå inde for.”
De er begge enige i, at mange af beboernes ankepunkter har bevæget sig ind på rette spor, og at en løbende dialog altid har været altafgørende.
”Det er ikke altid vi er helt enige – men vi når altid frem til en form for enighed,” siger Tina Hansen.
Heimstaden rådgiver generelt til, at boligejendommene får etableret en beboerrepræsentation, da beboernes input er helt væsentlige for, at ejendomsselskabet kan yde den bedste service og løbende kan imødekomme beboernes behov.
Kom på kursus
Præsentabel ejendom er fælles mål
Heimstaden og beboerne har også en del fælles projekter – for eksempel at holde ejendommens gårdmiljø pænt og ordentligt. Det store gårdareal rummer blandt andet en legeplads, mindre græsarealer med borde og bænke og velplejede blomsterbede. Mens Heimstaden står for det grove arbejde som beskæring af buske og træer, får beboerne hvert år en pose penge til at købe planter og blomster for.
”En stor del af vores samarbejde handler om, at ejendommen fortsat fremstår præsentabel. Vi skal bo der, og Heimstaden skal sælge en vare, så det er i alles interesse,” siger Finn Christensen.
Næste større projekt, som udlejer og lejer vil gå sammen om, er at gøre Kastelsvej mere sikker for de mindste beboere.
”Vi har talt om at få etableret nogle vejbump, så bilisterne sænker farten. Vi arbejder også på at få sikret en låge, så børnene ikke så nemt kan løbe ud mod kørebanen,” siger Finn Christensen.
Vigtigt med samarbejde
Der bliver også samarbejdet om mere tunge anliggender i ejendommen. Det har blandt andet handlet om at hjælpe enkelte af ejendommens ældste beboere over til en mere passende bolig. For eksempel havde nogle beboere bemærket en særlig lugt, som sivede ud fra et lejemål. Det viste sig, at en ældre dame i en længere periode havde boet side om side med sit skrald og ikke længere var i stand til at bo alene.
”Beboeren skulle hjælpes et sted hen, hvor hun kunne modtage den rette pleje, og den pårørende var meget lettet over, at hun blev hjulpet godt på vej,” siger Finn Christensen.
Tina Hansen tilføjer:
”Vi er afhængige af oplysninger fra beboerne, for at vi kan reagere på situationer som denne. Så i de tilfælde er det også rigtig vigtigt med et godt samarbejde.”
Ønske om endnu mere inddragelse
Noget der i Finn Christensens optik, ville styrke samarbejdet, er, at Heimstaden bliver endnu mere informativ, når det drejer sig om fremtidige planer for ejendommen. Beboerne opdagede blandt andet ved et tilfælde, at Heimstaden var i gang med at undersøge mulighederne for at etablere boliger i tagetagen.
”Pludselig var der afsat 100.000 kr. til en konsulent i den tiårige vedligeholdelsesplan. Det er lidt ærgerligt, at vi bliver nødt til at spørge ind til, hvad det betyder, i stedet for at få det præsenteret. På mange områder kan vi hverken gøre fra eller til som beboere, men vi har trods alt et informationsbehov,” påpeger Finn Christensen.
Som meget andet er det et ankepunkt, som Finn Christensen og Tina Hansen har været i dialog om, og som Heimstaden har taget ved lære af i det fremtidige samarbejde.
”Med større projekter som ombygning af en tagetage er det altid en afvejning af, hvor tidligt vi skal involvere beboerne, hvis projektet alligevel ikke skulle blive til noget. Men jeg er lydhør over for beboernes ønsker. Generelt går vi meget op i, at beboerne skal føle sig trygge. Hvis vi ikke kan holde på vores beboere, så eksisterer vi ikke ret længe.”