/ Nyheder / Boligdebat har brug for nuancer

Boligdebat har brug for nuancer

Danmark har både brug for investeringer, der kan skabe vækst og modernisere danske lejeboliger, og for klare regler, der stiller krav til investorerne og beskytter lejerne.

Det siger EjendomDanmarks administrerende direktør, Jannick Nytoft, i en kommentar til debatten om udenlandske kapitalfonde, der køber ejendomme i Danmark. Debatten er blusset op, efter Leilana Farha, FN-rapportør på boligområdet, har kritiseret Danmark for ikke at overholde menneskerettighederne på boligområdet.

”Debatten har brug for nuancer og for fakta. Danmark har et af verdens stærkeste regelsæt til beskyttelse af lejere. Vi har en stor almen sektor og et stærkt socialt sikkerhedsnet. Det virker ikke til, at rapportøren har brugt lang tid på at sætte sig ind i de lokale forhold herhjemme”, siger Jannick Nytoft.

Leilana Farha er i øjeblikket i Danmark for at promovere filmen Push, der blandt andet handler om menneskerettigheder, AirBnb, kapitalfonden Blackstone, pensionsselskaber, hvidvask, beskatning, gentrificering og finanskrisen. Blackstone bliver kritiseret for at forsøge at hæve huslejerne drastisk – i Danmark ved at bruge reglerne om gennemgribende moderniseringer meget offensivt.

Ejendomsbranchen ønsker, at investeringer og moderniseringer i lejeboliger sker ordnet og fair. Hvis der er konkrete regler, der bliver brugt forkert, så er vi med på at se på ændringer af dem. Og hvis nogen bryder reglerne, så skal der slås ned på de overtrædelser. Men det skal altid ske på baggrund af fakta,” siger Jannick Nytoft, adm. Direktør i EjendomDanmark

Han peger på, at EjendomDanmark er med i regeringens ekspertgruppe, der frem mod oktober skal undersøge reglerne for gennemgribende moderniseringer og komme med anbefalinger til eventuelle ændringer til politikerne.