/ Nyheder / Ejendomsforventninger: Stadig højt afkast, men på lavere niveau

Ejendomsforventninger: Stadig højt afkast, men på lavere niveau

Ejendomsbranchen forventer fornuftige, men aftagende totale afkast på ejendomme i 2018. Det totale afkast har ellers været stigende i fire år i træk. Foto: iStock

I 2017 landede det totale afkast på investeringsejendomme på 18 milliarder kroner, men i 2018 har ejendomsinvestorerne skruet lidt ned for forventningerne. Det viser nye tal fra Ejendomsforeningen Danmark. Her forventer branchen, at det totale afkast bliver 5,6 procent, hvilket svarer til et fald på 4 milliarder kroner. I perioden 2018-2022 forventes et totalt afkast på 5,4 procent i gennemsnit.

”Hvor 2017 endte med et relativt højt afkast, er der i 2018 tale om en mere blød landing, hvor det ser ud til, at ejendomsværdierne snart har toppet. Ejendomsinvesteringerne går dog stadig godt. Blandt andet er der store forventninger til industrisektoren”, siger Jannick Nytoft, som er adm. direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Industri er det nye sort

For første gang nogensinde er industri den sektor, der er størst forventninger til målt op mod sektorerne bolig, kontor og butik. I 2017 steg værditilvæksten med 3,3 procent for industri, og der forventes fortsatte stigninger i ejendomsværdien. Lejen har udviklet sig meget jævnt, men ejendomsbranchen forventer, at lejen for industri kan stige i løbet af det næste år. Der er i det hele taget sket markante ændringer til industri, hvor deltagerne for kun 3,5 år siden forventede, at ejendomsværdien, udlejningsprocenten og markedslejen ville falde.

”Industriproduktionen er stigende, og investorerne ser positivt på at eje industriejendomme. Det understøtter en sund og stabil udvikling i dansk økonomi”, siger Morten Marott Larsen, der er cheføkonom i Ejendomsforeningen Danmark.

Bolig har toppet som den sektor der er størst forventninger til i det kommende år. Alle sektorer forventes fortsat at opleve stigende ejendomsværdi, udlejningsprocent og markedsleje.

Fremgang for Trekantområdet og Odense

Tallene i Ejendomsforeningen Danmarks undersøgelse viser også, at ejendomsværdierne i de store byer som København, Aarhus og Aalborg aftager i forhold til andre områder i landet. Trekantområdet går mest markant frem, og ligger på niveau med Odense, der oplever den bedste måling nogensinde. Ejendomsværdierne forventes dog fortsat at stige mest i København.

Stigende leje

Ejendomsinvestorerne ser lyst på markedslejen, som de forventer stiger i løbet af det næste år for både kontor, butik, industri og bolig. I april 2018 steg den aktuelle leje for tre ud af de fire sektorer. Den årlige vækst i den aktuelle leje var i april 2018 på 3,9 procent for bolig, 1,8 procent for butik, 1,1 procent for kontor, mens den aktuelle leje for industri faldt med 0,4 procent. Med den faldende tomgang, og det forholdsvist begrænsede nybyggeri, kan det betyde, at lejen fortsætter med at stige. For kontorer i København forventes markedslejen i gennemsnit at stige med 2,2 procent om året i de næste tre år.

forventer ejendomsbranchen i totalt afkast.