/ Nyheder / Samarbejde har givet lettere adgang til forbrugsdata

Samarbejde har givet lettere adgang til forbrugsdata

Takket være samarbejde, er det nu lettere for CEJ at skaffe forbrugsdata for den enkelte ejendom, fortæller Anders Holm, chef for Energi og Miljø i CEJ, der er første deltager i ny artikelserie om netop samarbejde inden for ESG. Han håber, der kommer lignende aftale på affaldsområdet.

Af

Anders Møller fra CEJ peger her i første artikel i serie om samarbejde på, hvordan samarbejde har gjort det muligt at hente forbrugsdata på de enkelte ejendomme langt lettere. Foto: Istock/Wirestock

ESG-dagsordenen stiller skærpede krav på tværs af ejendomsbranchen. Mange virksomheder finder i den forbindelse ud af, at de komplekse udfordringer, der følger med dagsordenen, ikke kan løses alene. De søger derfor aktivt samarbejde med andre aktører for at imødekomme behov som for eksempel dataindsamling og rapporteringsforpligtelser.

De samarbejder og løsninger sætter EjendomDanmark spot på i en ny artikelserie, der løber over det næste stykke tid. I et Q&A-format giver vi mikrofonen til aktører i ejendomsbranchen, der har lyst til at dele deres viden og erfaringer om samarbejde om ESG med resten af sektoren.

Den første, der får taletid, er Anders Holm, chef for Energi og Miljø i administratorvirksomheden CEJ.

Han peger i sine svar på, at samarbejde har gjort, at CEJ er lykkedes med at skaffe retvisende data på en ejendoms energiforbrug – noget, der ellers tidligere har voldt problemer grundet GDPR-lovgivningen. Han fortæller samtidig, at der med fordel kunne indgås kommunale samarbejdsaftaler på affaldsområdet, så der kan blive større klarhed over affaldsmængder på de enkelte ejendomme.

Læs hans fulde svar her:

Hvordan har ESG-dagsordenen motiveret jeres virksomhed til at søge samarbejde med andre aktører i ejendomsbranchen?

Ejendomsbranchen står i de kommende år overfor en omstilling, vi ikke tidligere har set lige. Men det er også en omstilling, som giver flere muligheder for nye samarbejder, hvis man som virksomhed tør åbne op. Vi agerer i en branche, som langt henad vejen er kendt for langsigtede planer og en accept af, at ting tager tid at udvikle. I CEJ tror vi på det langsigtede arbejde og samarbejde med andre aktører som eneste løsning.

Hvad samarbejder I med andre virksomheder om inden for ESG?

For CEJ er kerneforretningen ejendomsadministration. Og vi samarbejder derfor på en lang række områder med andre aktører inden for rengøring, grøn pleje og certificeringer.

Kan I dele en konkret succesoplevelse, hvor samarbejde med andre virksomheder har styrket jeres evne til at imødekomme ESG-krav?

En udfordring, vi i 2023 er lykkedes med at løse, er adgang til el-, vand- og varmeforbrug for en samlet ejendom. Det har tidligere været en tidskrævende proces at skaffe lejeres forbrugsdata grundet GDPR. Det er vi nu, i samarbejde med en større spiller i energibranchen, lykkedes med på en simpel og økonomisk fornuftig måde. Uden et sådant samarbejde er vi ikke sikre på, at vi i samme grad havde løst opgaven.

Hvilke udfordringer har I stødt på i forsøget på at etablere effektive partnerskaber med andre ejendomsvirksomheder med henblik på at opfylde ESG-krav?

Vi tror, at der i alle virksomheder ligger en sund bekymring ift. at vise svagheder eller områder, hvor man ikke har kompetencerne. Men samtidigt er det præcist denne erkendelse, som kan styrke ens virksomhed på sigt og åbne op for samarbejder. Man skal turde erkende, at der er områder, hvor samarbejder er mere gavnligt for virksomheden.

Kan I pege på konkrete områder inden for ESG, hvor branchen som helhed kan drage fordel af mere samarbejde, og hvordan kan det opnås?

Ikke kun i ejendomsbranchen, men i samfundet generelt, er der en stigende interesse i at nedbringe affaldsmængder. For nu er det ganske vanskeligt at skaffe præcise data på, hvor meget affald der afhentes fra de enkelte ejendomme. Specielt for boliger, hvor håndteringer varetages i kommunalt regi. Vi ser derfor en fælles interesse i, at ejendomsbranchen sammen med de kommunale sammenslutninger arbejde intensivt på at ensarte og præcisere de affaldsdata.

Hvordan har samarbejde med andre virksomheder påvirket jeres tilgang til bæredygtighed og ESG?

Der er ingen tvivl om, at krav til handling på ESG-området kommer som en del af værdikæden. Her møder vores kunder en øget politisk bevågenhed og interessen. De krav, som kunderne møder, forsøger vi sammen med kunden at løse på bedste vis. Derfor er vi også altid opmærksomme på de kompetencer, vi selv har i huset og ønsker at udvikle. Men også hvilke, der ligger for langt væk fra vores kerneforretning i ejendomsadministration, og som derfor skal løses med samarbejdspartnere.

Ser I potentiale for at udvide samarbejdet med andre sektorer eller interessenter for at styrke jeres ESG-initiativer, og hvordan ville det kunne realiseres?

Som nævnt ser vi stort potentiale i at udvikle samarbejdet med affaldssektoren, herunder renovationsselskaberne. På den måde kan vi få adgang til retvisende affaldsdata.

På længere sigt kan man sagtens forestille sig et større samarbejde med byggebranchen som helhed. Kravene til ombygninger frem for at rive ned og bygge nyt er stigende. Vi ser en stor fordel for både den samlede ejendomsbranche og byggebranchen, hvis værdikæde forstærkes, at man hver især bringer sine kompetencer i spil.