/ Nyheder / Energioptimering giver stor værdi  

Energioptimering giver stor værdi  

ATP Ejendomme har en bred ejendomsportefølje med nye såvel som gamle bygninger. Den alsidighed stiller store krav til arbejdet med bæredygtighed og energioptimering i virksomheden, hvor vidensdeling og data spiller en stor rolle. 

Af

Emil Seliger er faglig leder i ATP Ejendommes kompetenceteam. Foto: ATP Ejendomme.

I ATP Ejendomme arbejdes der med bæredygtighed i alle ejendommes livsfaser. Med en alsidig ejendomsportefølje med både nye og ældre ejendomme kan dette arbejde ifølge Emil Seliger, faglig leder i ATP Ejendommes kompetenceteam, medføre udfordringer, men også spændende muligheder for at kunne optimere på forskellige områder og tænke nyt.  

”Jeg synes, at vi skal være endnu bedre til at tænke bæredygtighed på et generelt plan. Vi er på vej i den rigtige retning, men man kan altid arbejde i nye, spændende retninger, og det motiverer mig enormt meget i arbejdet med bæredygtighed,” fortæller Emil Seliger og fortsætter:  

”I mit arbejde i en pensionskasse har vi selvfølgelig nogle muligheder og nogle midler, som ikke alle har. I et bæredygtighedsperspektiv sidder vi i en ret spændende position, fordi vi i udgangspunktet ikke fokuserer på at sælge dem videre. Vi følger ejendommene gennem lang tid, og derfor er vi også nødt til at arbejde i dybden med bæredygtighed og energieffektivitet i alle aspekter.”  

Hver case er unik 

Grundet den alsidige portefølje er tilgangen til energioptimering af ejendommene tilsvarende differentieret.  

”Vi har ejendomme, der er bygget i 1800-tallet. Vi har noget, der er bygget i 80’erne. Vi har noget, der er bygget i 2013, og vi har noget under opførsel. Så vi har jo hele spektret, og selv om vi naturligvis har retningslinjer for arbejdet med bæredygtighed og energioptimering, kan vi ikke have én model for, hvordan disse bygninger skal vedligeholdes og optimeres, der kan trækkes ned over dem alle sammen,” udtaler Emil Seliger.  

Han pointerer, at hver case er helt unik, og at man derfor er nødt til at se på de parametre, der gør sig gældende ved lige præcis den ejendom, man har med at gøre.  

”Vi samler løbende viden og data i driften af vores ejendomme, så vi kan finde ud af, hvad der fungerer eller ikke fungerer i den pågældende bygning. Derfra kan vi også tage vores viden med ind i nye projekter. Data bidrager også i den daglige drift. I nogle ejendomme har vi for eksempel motorer på vinduerne, som kører over CTS-systemet. Og den mærker, når det bliver for varmt, eller der er for højt CO2 niveau, og så åbner vinduerne. Det er simpelt men enormt effektivt.”  

Bæredygtighed er et konkurrenceparameter 

Efterhånden som bæredygtighed og ESG er kommet på dagsordenen, mødes ejendomsejere af flere krav og forventninger fra lejerne om, at bæredygtige aspekter er indtænkt i bygningsdriften.  

”Der er masser af kontorlokaler i København, og hvis man vil, kan man gå over på den anden side af vejen og finde noget nyt. Derfor er det meget vigtigt, at man skiller sig ud som udlejer og gør sig interessant. Og der mener vi, at vi skal kigge i en bæredygtig retning, fordi det betyder mere og mere for vores kunder,” forklarer Emil Seliger og uddyber:  

”Vi skal hele tiden forholde os åbent og nysgerrigt til vores ejendomsportefølje og sætte spørgsmålstegn ved, hvor og hvordan vi kan optimere. Det kan for eksempel være i forhold til drift, energiforbrug eller indeklima. Det er vigtigt, at vi kan forblive attraktive overfor vores kunder, og at vi selvfølgelig har respekt for de ejendomme, vi arbejder på.”  

Godt indeklima giver glade lejere 

Et vigtigt udgangspunkt for at være en attraktiv udlejer er, at man kan skabe gode rammer for sine lejere. Og her spiller for eksempel indeklimaet en stor rolle.  

”For at være attraktive for vores kunder, er det vigtigt, at de har det godt i de bygninger, de sidder i. Og der er et godt indeklima helt essentielt. Vi har blandt andet monteret indeklimamålere i flere af vores lejemål, så vi kan monitorere og dokumentere, hvordan indeklimaet er,” fortæller Emil Seliger.  

Ifølge ham er den data og viden, som man kan udlede fra sine bygninger enormt værdifuld – både i et økonomisk og i et bæredygtighedsperspektiv.   

”Vi holder vores målinger på indeklimaet op imod energiforbruget, og det kan give os enormt god viden om, hvordan man fra ejendom til ejendom på mest bæredygtigt vis bør forholde sig til aspekter som for eksempel ventilation. Vi vil i sidste ende gerne et sted hen, hvor brugen af lejemålet styrer teknikken og dermed også energiforbruget på en måde, hvor vi eksempelvis kan sige, at hvis ikke der er mennesker i rummet, så ventilerer vi ikke, så lukker vi helt ned, lyset slukker. Vi kan spare mange penge og meget energi på den måde,” fortæller han.  

Lejerne er villige til adfærdsændringer 

En del af succesfuld energioptimering ligger hos lejeren. Det kræver nemlig adfærdsændringer, hvis man bedst muligt skal nå i mål og have mest ud af de tilgængelige ressourcer.   

”De fleste er med på, at vi skal være bedre mod klimaet, men det kræver også, at man er villig til at ændre nogle aspekter af sin egen adfærd. Det kan være, at man siger, at man måske i højere grad klæder sig på efter vejret fremfor, at man varmer op og køler ned på kontoret,” fortæller Emil Seliger og pointerer:  

”Jeg ser, at folk er villige til at foretage de her adfærdsændringer, når vi får fortalt historien ordentligt om, hvorfor det er vigtigt, og hvilken forskel det gør – både økonomisk og for miljøet. Det vigtigste er, at vi har dialogen med vores kunder, og så kan man finde ud af, hvordan man samarbejder derfra. Helt generelt er kommunikationen om vores tiltag og ambitioner på området meget vigtig.”  

Vidensdeling er vejen frem 

I ATP Ejendomme er der stor værdi i den viden, man har fået ved sparring med andre aktører. Derfor vil de også gerne være åbne i forhold til deres egne erfaringer på området.  

”Vi vil gerne vise andre, hvad vi gør, fordi vi tror på, at vidensdeling er den rette vej frem. Vi vil også gerne lære fra dem omkring os, som måske har gjort sig nogle andre erfaringer eller som griber tingene an på en ny måde,” fortæller Emil og uddyber:  

”Førhen har der måske været en tankegang om, at man skal holde kortene tæt, og at man på den måde har en forretningsmæssig fordel. Der har vi haft mange snakke om, at vi bliver nødt til at åbne lidt op og dele viden og erfaringer med omverden, fordi ellers når vi ikke de mål, der er sat. Vidensdeling er positivt for os alle, og det her er en fælles opgave, vi skal løfte i samfundet.”  

Et kontor af genbrug 

Når man taler om bæredygtighed i ejendoms- og byggebranchen er materialegenbrug et centralt emne. Materialegenbrug var da også en del af overvejelserne, da ATP Ejendomme for nyligt selv flyttede ind på deres nye kontor på Hammerichsgade med ønsket om at skabe en virksomhed uden faste pladser, hvor kulturen, samarbejde og vidensdeling på tværs er i fokus.  

”Vi har for det første haft en tanke om at skabe nogle rum, hvor folk føler sig velkomne, og som er lyse og imødekommende. Det skal være et sted, hvor man godt kan lide at komme ind og være, og hvor vi fysisk kan vise vores kunder de muligheder der er i at renovere et moderne kontor. Vores nye kontorindretning har for mig også skabt en langt bedre dynamik og mere medarbejderglæde, fordi man faktisk får set og talt med alle sine kollegaer i løbet af en dag,” lyder det fra Emil Seliger.  

Ifølge Emil begynder et bæredygtigt kontor helt nede i materialevalget.  

”På vores eget kontor er store dele af møblementet lavet af gamle gulvbrædder. Vores gulve stammer også fra en anden ejendom. Vi har upcyclet nogle gamle kontormøbler, så de kan bruges igen. Så det handler helt simpelt om at tænke, at gode materialer kan bruges i mange år, og at tænke lidt ud af boksen,” fortæller han og fortsætter:  

”Jeg tror, at vi kommer til at se, at det bliver mere og mere interessant at kunne fortælle en historie om det sted, man befinder sig. Så når vi får kunder ind på kontoret, kan vi for eksempel sige, at de møbler, vi sidder ved, er lavet af gamle gulvbrædder. Det er en god historie, og når vi viser vores kunder hvor fedt det kan udføres, kommer flere med på idéen.”