/ Nyheder / Sammenhold og dialog er vejen gennem coronakrisen

Sammenhold og dialog er vejen gennem coronakrisen

Hjemmearbejde, lukkede butikker og udfordringer for hele ejendomsbranchen, der strakte sig langt for at støtte sine erhvervslejere. For i kølvandet på coronakrisen kom også et fokus på husleje, hjælpepakkernes sammensætning og samfundssind.

Af

Foto: anouchka, istock

En håndfuld begivenheder er så skelsættende, at alle kan huske, hvor de var. En af dem fandt sted den 12. marts, da statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned. I skrivende stund er samfundet ved at åbne igen, men åbningen er gradvis – og det, vi forlod, er ikke det, vi vender tilbage til.

En sundhedskrise med behov for så drastiske tiltag bliver også hurtig en økonomisk. Det går ejendomsbranchen heller ikke fri af.

For det har betydning, når dørene til både skoler og butikker lukker fra den ene dag til den anden. Ikke mindst for dem, hvor kunderne pludselig er væk, og omsætningen går fra plus til intet. Hjælpepakker blev lanceret, og de skal sendes ud til mange tusinde erhvervsdrivende for bl.a. at dække faste udgifter til husleje. Men der var også en anden front, der trådte til.

Egne forpligtelser

En af erhvervslejernes stærkeste samarbejdspartnere til at komme gennem er deres udlejere. Der blev rakt ud – og udlejerne tog imod:

”Vi skal alle bedst muligt gennem coronakrisen. Derfor har vi som branche særligt i disse tider skullet se forholdet til vores erhvervslejere som et samarbejde, hvor vi også løfter, når andres byrder bliver tungere. Alle er interesserede i, at der også er gode og stærke erhvervslejere på den anden side, og der er for eksempel henstand et værktøj, som ejendomsbranchen har brugt til at støtte de virksomheder, der er under et tidsmæssigt begrænset – men dog hårdt – pres. Dialog er et nøgleord i den sammenhæng,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.

Mange udlejere har gjort meget for at holde hånden under lejerne. En undersøgelse fra EjendomDanmark viser, at 95 procent af de største administratorer og ejere har været i dialog med deres erhvervslejere fra detailbranchen – og to ud af tre af dem har fået hjælp.

Men det er ikke en gratis omgang, når man skal træde til for at hjælpe andre. Både ejere og administratorer har deres egne hårde forpligtelser:

”Det nytter ikke noget, at udfordringerne bare skubbes videre. Den finansielle sektor har lovet, at den nok skal være fleksibel over for dem, der kan få brug for støtte. Og samtidig skal man huske på, at der i vores branche ud over store finansielle udgifter er den løbende drift – eksempelvis lønninger,” siger Jannick Nytoft.

Could not find post with assigned ID

Hjælpepakker

På ganske kort tid blev der etableret mange hjælpepakker og aftaler. Efterfølgende viste det sig, at de ikke altid rammer helt plet. For selvom de faste omkostninger som husleje skulle kompenseres, så var der udfordringer med den måde, det var sat op på. Et så komplekst område giver nemlig huller for nogle virksomheder, og et af dem er hos storcentrene, der blev beordret tvangslukket:

”Det udfordrende er, at mange kæder – der sågar er sunde, familieejede virksomheder – måske har aktiviteter i deres CVR-nummer, fordi de har en webshop eller butikker et andet sted. De får så alligevel ikke fuld kompensation for de butikker, der ligger i et storcenter,” siger Jannick Nytoft.

Langt de fleste butikker i storcentre – det drejer sig om cirka 3.500 styk på landsplan ud af 5.000 butikker – vil nemlig med reglerne, som de ser ud nu, ikke modtage fuld kompensation.

”Der kommer også en opgave for politikerne, organisationer og borgere i at sikre, at tiltagene også virker, som det er meningen. Huslejekompensationen skal selvfølgelig nå frem til udlejerne, og der vil givetvis også dukke andre områder op, hvor der med mere viden er behov for en justering – også på de områder, der vedrører vores branche,” siger Jannick Nytoft.