/ Nyheder / God ide at få fakta om moderniseringer på bordet

God ide at få fakta om moderniseringer på bordet

”Først fakta på bordet. Derefter kan politikerne beslutte, om der er brug for ændringer af loven. Det er den fornuftige rækkefølge.”

Det siger EjendomDanmarks adm. direktør Jannick Nytoft som kommentar til beslutningen om at nedsætte en ekspertgruppe, der skal se på de såkaldte § 5, stk. 2-moderniseringer, som er blevet omtalt i en række mediehistorier i den seneste tid.

EjendomDanmark skal deltage i udvalgets arbejde sammen med LLO og en række eksperter. Arbejdet forventes afsluttet til oktober.

Vi deltager meget gerne med den store viden, vi har om branchen og de virksomheder, der i praksis skal være med til at sikre et velfungerende marked for lejeboliger”, siger Jannick Nytoft.

EjendomDanmark støtter samtidig, at eventuelle anbefalinger fra ekspertgruppen skal sikre et incitament til at forbedre og modernisere den ældre boligmasse.

“Formålet med § 5, stk. 2 er at sikre lejeboliger af en moderne standard, der kan sammenlignes med resten af boligmarkedet. Det kræver, at der er mulighed for at foretage større renoveringer og moderniseringer af gamle lejligheder”, siger Jannick Nytoft.

Bag beslutningen om en ekspertgruppe står forligskredsen på lejelovgivningsområdet, der består af regeringen, S, DF, SF, RV og EL. Regeringen vil indkalde til politiske drøftelser, når ekspertgruppens rapport er færdig. Samtidig er det besluttet, at partierne bag forliget står frit i forhold til at gennemføre eventuelle ændringer af § 5, stk. 2, efter ekspertgruppens arbejde er færdiggjort.

Se nyhed fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet: Ekspertgruppe skal se på moderniseringer af udlejningsejendomme.

Could not find post with assigned ID

Kontakt vores presseafdeling

Kom til pressesiden