/ Coaching og konflikthåndtering

Coaching og konflikthåndtering

Som leder kan du skabe læring ud af konflikter i din organisation. Når du bruger coaching som konflikthåndteringsværktøj, er du med til at udvikle din organisation og de involverede ved at drage læring af den enkelte konflikt samtidig med, at du løser den gennem dialog.

Du lærer om de organisatoriske rammer og processer omkring konfliktsituationer, og hvilken betydning personprofiler og relationer har for en potentiel konflikts opståen og udvikling.

Du lærer at forebygge og håndtere konflikter på individ-, gruppe- og organisatorisk niveau og sikre udvikling og læring – selv gennem konflikter.

Udbydes af Erhvervsakademi Dania 

Praktiske oplysninger

Faget vægter 10 ECTS point

Mundtlig eksamen afholdes den 1. maj 2025

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et praktisk produkt og en disposition med ekstern censur. Det praktiske produkt og dispositionen indgår med en helhedsvurdering som en del af bedømmelsen

Et praktisk produkt er kendetegnet ved:

  • At den studerende gennem det praktiske produkt viser sine evner til at omsætte teori til praksis
  • Det praktiske produkt er f.eks. en uddybet plan for konfliktforebyggelse, en uddybet struktur for en opbygning af en svær samtale ect.
  • Det praktiske produkt danner sammen med dispositionen grundlag for den mundtlige eksamination

En disposition er kendetegnet ved:

  • At den har et omfang på maksimum to A4-side og desuden er vedhæftet en litteraturliste
  • At den skitserer en problemstilling og en problemformulering indenfor faget
  • At den i stikordsform angiver det teoretiske grundlag for det praktiske produkt
  • At den sammen med det praktiske produkt danner grundlag for den mundtlige eksamination
  • Dispositionen uploades på Wiseflow og det praktiske produkt medbringes til eksamen

Bedømmelsesgrundlaget er en samlet helhedsvurdering af det praktiske produkt, dispositionen og den mundtlige præstation.

Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at handle relevant i forhold til konflikter og konflikthåndtering.
Det er ligeledes formålet, at den studerende kan anvende forskellige kommunikative redskaber i praksis – eksempelvis coaching, mediation, forhandling og andre relevante dialogværktøjer samt vurdere gruppeprocesser med henblik på konflikthåndtering.

Studieafgiften på faget udgør 8.500 kr. EjendomDanmark yder som udgangspunkt 35 procent i uddannelsesbidrag til sine medlemmer. 

For at opnå uddannelsesbidraget er det blandt andet et krav, at man tilmelder sig faget via EjendomDanmarks hjemmeside. 

Læs mere om betingelserne for at opnå uddannelsesbidrag som medlem af EjendomDanmark her

Tilmeldingsfristen på faget er 7. april, 2025. 

Der er planlagt undervisning på følgende datoer: 28.04 + 05.05 + 12.05 + 19.05 + 26.05 + 02.06 fra kl. 8.30-15.00

Randers SØ

Med dette modul bliver du i stand til at

  • Forstå coaching og konflikthåndtering i et kommunikationsteoretisk og organisatorisk perspektiv
  • Forstå det psykologiske aspekt og betydningen af personprofiler og relationer
  • Anvende relevante teorier, metoder og dialogværktøjer i praksis i en organisatorisk kontekst
  • Anvende eksempelvis coaching, mediation, teamcoaching og gruppeprocesser
  • Forebygge og løse konkrete situationer på alle niveauer i organisationen
  • Justere arbejdsgange og -processer og din egen ledelsespraksis ifm. organisatoriske konflikter
  • Bruge coaching og konflikthåndtering til at skabe læring og udvikling i din organisation

Har du spørgsmål

Line Rasmussen

Kursus- og uddannelseskoordinator

Lotte Rendtorff

Medlems- og uddannelseschef

Cand.mag.

Kursusafdelingen

Kontakt os på

Viden og forståelse

Den studerende:

  • Skal have viden om teorier, metoder og dialogværktøjer, som kan bruges til at håndtere konflikter i en organisatorisk kontekst
  • Skal have forståelse af forskellige personprofilers og relationers betydning for en potentiel konflikts opståen og udvikling.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende har opnået praktiske færdigheder til at:

  • Vurdere og analysere praksisnære problemstillinger i forbindelse med organisatoriske konflikter og uenigheder
  • Anvende centrale metoder og redskaber, der knytter sig til forhandling og konflikthåndtering på individ/afdeling og på teamniveau.

Kompetence

Det er målet, at den studerende kan:

  • Varetage afgrænsede udviklingsopgaver med brug af forskellige konflikthåndteringsmetoder og –teknikker til at skabe læring og udvikling i egen organisation
  • Anvende forskellige konflikthåndteringsmetoder og –teknikker til at skabe læring og udvikling i egen organisation
  • Identificere egne muligheder i relation til håndtering af konflikter og uenigheder