/ Nyheder / ”Vores mål er meget enkelt: At hjælpe lejerne”

”Vores mål er meget enkelt: At hjælpe lejerne”

Ejendoms- og investeringsselskabet AKF Koncernen hjælper sine erhvervslejere gennem krisen ved at udskyde huslejeopkrævningerne. Samtidig er de klar til at finde økonomiske løsninger i samarbejde med de enkelte lejere, når corona-bølgerne har lagt sig, så lejernes virksomheder også kan eksistere på den anden side af krisen.

Af

Ino Dimsits: “Vi har sunde, gode lejere, som vi er rigtig glade for, og som vi skal hjælpe gennem perioden bedst muligt.” Foto: AKF.

Caféer, restauranter, hoteller og fitnesscentre har fra den ene dag til den anden mistet deres indtægtsgrundlag – og de er hårdt ramt, siger Ino Dimsits, administrerende direktør for AKF Koncernen. En henstand i huslejen giver erhvervslejerne ro til at finde deres ståsted i den økonomiske krise:

”Vores mål er meget enkelt: at hjælpe lejerne. Vi har sunde, gode lejere, som vi er rigtig glade for, og som vi skal hjælpe gennem perioden bedst muligt. Samtidig skal vi bidrage til at sikre, at de ikke sidder tilbage med en uoverskuelig gæld, som de ikke kan afvikle, når krisen er ovre,” siger han.

Ino Dimsits anslår, at det koster AKF Koncernen seks til syv mio. kr. om måneden at udskyde huslejen, og de foreløbigt to måneders henstand i april og maj vil formodentlig ikke række.

”Når samfundet endelig sætter gang i hjulene igen, vil der gå mindst 2-3 måneder før virksomhederne kører på et fornuftigt niveau. Derfor forestiller jeg mig også, at der går yderligere 1-1,5 måned, før lejerne igen kan betale deres husleje.”

AKF Koncernen vil uundværligt lide et økonomisk tab, men de hjælpepakker, lejerne kan ansøge om, vil hjælpe både lejere og udlejere godt på vej, mener Ino Dimsits.

”Når krisen er ovre, må vi sætte os ned med hver enkelt lejer og finde en løsning. Det kan godt være at de løsninger, vi kommer frem til, vil udløse et tab for os. Men jeg regner med, at vi vil få 70-80 procent af huslejen hjem via hjælpepakkerne, og så må vi se, hvordan vi kan dele restbeløbet med lejerne,” siger han.

Mange lukker og slukker

Ino Dimsits er godt klar over, at hjælpepakker og lejehenstand ikke vil kunne redde alle erhvervslejerne.

”Hjælpepakkerne er afgørende for manges overlevelse. Men der er også mange, der lukker og slukker, og det gælder også for vores lejere på trods af tilbud om henstand. Vi har blandt andet set de første lukninger inden for hotelbranchen, samt de første masseafskedigelser.”

AKF Koncernen har indgået en aftale med revisions- og konsulentvirksomheden PwC om en telefonisk rådgivningstjeneste til lejerne, som AKF Koncernen betaler en del af omkostningerne for.

”Særligt vores mindre lejere har svært ved at finde ud, hvordan de skal søge om de forskellige hjælpepakker, både i forhold til husleje- og lønkompensation. Vi vil gerne være med til at sikre, at de får det, de er berettigede til,” siger Ino Dimsits.

Sprit og ekstra rengøring

Selv holder AKF Koncernen skruen i vandet. Alle 50 medarbejdere arbejder på fuld kraft – langt de fleste hjemmefra.

”Det er ikke optimalt, men det fungerer, og vores medarbejdere tager situationen med oprejst pande. Jeg selv arbejder både hjemme og på kontoret, hvor vi har særlige restriktioner ift. hvor mange, der må være på samme tid. Desuden spritter vi af hele tiden, og har øget rengøringsintervallet. Det er en meget særlig situation, men vi klarer os igennem på bedste vis,” slutter Ino Dimsits.

Could not find post with assigned ID