S-udspil: Godt med fokus på blandede byer

EjendomDanmark hilser det velkomment, at Socialdemokraterne med et valgkampsudspil sætter fokus på at sikre, at ikke mindst København fortsat kan være en by for alle. EjendomDanmark deler også ønsket om at få bygget 60.000 nye boliger i hovedstaden.

Men især forslaget om at op til hver tredje bolig i nye projekter kan være almen kan risikere at gøre det mindre attraktivt at bygge nyt. Forslaget kan derfor få den stik modsatte effekt af det ønskede, påpeger adm direktør i EjendomDanmark Jannick Nytoft, der er enig i målet om at få bygget 60.000 nye boliger i København.

"Vi kommer ikke udenom, at socialdemokraternes forslag vil afholde mange private bygherrer fra at bygge, hvis de uden undtagelse skal afgive 1/3 af deres byggeretter til almene boliger", siger Jannick Nytoft. København er i forvejen underforsynet med ejerboliger, og bliver de ikke bygget på grund af skærpede krav til antallet af almene boliger, så kommer vi desværre let i en situation, hvor der mangler både leje- og ejerboliger.

"Det er kun få år siden, at man øgede muligheden for at bygge almene boliger til 25 procent i nyt byggeri. Den mulighed burde man give tid til at blive brugt. Hvis andelen øges igen, risikerer man at spænde ben for målet om 60.000 nye boliger, fordi investorer bliver mere forsigtige", siger Jannick Nytoft.

En ny medejerbolig eller ejelejebolig kan blive et nyt, spændende alternativ. Pensionsselskaber og private investorer kan være klar til den rigtige model uden at det behøver at betyde endnu højere skatter eller lavere velfærd. EjendomDanmark påpeger dog, at vi i dag allerede har andelsboliger, som måske er det bedste at se på nye støttemuligheder til, hvis der er behov for nye boligtyper i stedet for at lave offentlige boligfonde eller lignende, som historisk set ikke har vist sig effektive.