/ Nyheder / Frederiksberg og Valby mere attraktivt end Strøget

Frederiksberg og Valby mere attraktivt end Strøget

Der er stadig flere tomme butikker i centrum af København, på Strøget og på Amager, mens Frederiksberg og Valby mærker en opblomstring i butikslivet. Nye tider kræver omstilling i City.

Foto: istock

Selvom det særligt i sommermånederne kan være svært at komme frem på Strøget, er det tilsyneladende ikke her, der er allermest gang i butikkerne. Det viser en ny undersøgelse fra EjendomDanmark. I løbet af det sidste år er der dukket stadig flere til leje skilte op på Danmarks største indkøbsstrøg.

Strøget er det seneste år gået fra 3,6 procent til 10,9 procent i økonomisk tomgang, det svarer til et tab i lejeindtægter på 50 mio. kr. siden juli 2018. Til sammenligning er den økonomiske tomgang det seneste år faldet med 0,5 procentpoint på Frederiksberg og er nu helt nede på 1,2 procent (se figur).

undefined

”Det er sket en bemærkelsesværdig udvikling det seneste år. Inden for ganske korte afstande i København er der meget store forskelle i, hvor meget der står tomt. Særlig positivt ser det ud for Frederiksberg, hvor det næsten ikke er til at finde et ledigt butikslokale, og også Valby ligger lunt i svinget,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark og fortsætter:

”Ingen tvivl om, at City og Amager er områder, hvor der kommer til at ske omstilling og tilpasning. Samtidig kan vi se, at en del andre områder – også ud over Frederiksberg og Valby – faktisk har knækket koden og har fremgang eller fastholder meget få tomme butikslejemål.”

Bekymret over udviklingen

Ole Danielsen, direktør for Jorcks Ejendomsselskab, udlejer blandt andet erhvervsejendomme på Frederiksberggade, og følger udviklingen på Strøget nøje. Han er fortrøstningsfuld, men samtidig bekymret.

”Det er gået stærkt. Der er godt og vel 200 butikker på Strøget, hvoraf ca. 20-25 butikker står tomme lige nu. Der er ingen tvivl om, at butikkerne er pressede,” siger han.

Ole Danielsen mener, at huslejen på det enkelte lejemål kan være medvirkende til de tomme vinduer, men det er også et spørgsmål om, hvordan de enkelte butikker performer. Blandt andet tager nethandlen efterhånden en bid af kagen fra de fysiske butikker, påpeger han. I hans optik bliver det derfor en fælles opgave for både ejer og lejer at få pustet liv i de tomme vinduer og få dem frem i gadebilledet.

”Der strømmer 35.000-40.000 mennesker gennem Strøget hver dag. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at Strøget skal nok overleve. Men nye tider kræver omstilling,” siger Ole Danielsen.

På landsplan ligger den økonomiske tomgang for butik på 6,5 procent. Det er andet kvartal i træk, at ejendomsinvestorerne oplever en stigning.

På trods af stigningerne ligger butikssektorer dog fortsat under gennemsnittet fra perioden 2000-2019, som er på 6,8 procent.

undefined

Læs webrapport