/ Nyheder / Familievirksomheder skal ikke brandbeskattes

Familievirksomheder skal ikke brandbeskattes

Venstre lover i valgkampsudspil at hjælpe danske familievirksomheder. Vigtigt ikke at glemme de familieejede ejendomsvirksomheder, der i dag rammes af tårnhøj særskat, mener EjendomDanmark.

Venstre har i dag lanceret et udspil med 17 initiativer til at styrke dansk erhvervsliv. Blandt andet vil de holde bo- og gaveafgiften på 5 procent fra næste år.

EjendomDanmark er enig i, at de familiedrevne virksomheder er vigtige for at sikre ikke mindst de udsatte områder af Danmark, hvor familievirksomheder ofte spiller en meget stor rolle. Men ejendomsvirksomhederne er særligt udfordrede:

“Familiedrevne ejendomsvirksomheder er særligt udsatte, fordi de i dag betragtes som passive virksomheder, selvom de har medarbejdere, drift og udvikling. Det betyder, at ejendomsvirksomheder skal betale en særskat ved generationsskifte. Særskatten kan true de små familievirksomheders overlevelse og skade de lokale samfund, hvor familievirksomhederne ofte er en grundpille i udviklingen,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark,

Det er ifølge EjendomDanmark nødvendigt, at de familieejede ejendomsvirksomheder bliver sidestillet med andre familievirksomheder. Når virksomheden i dag skal gå videre til næste generation, bliver ejendomsvirksomheder ramt af en særskat på 48 procent. Det er langt mere end de 6 procent, som andre typer af familieejede virksomheder skal betale.

I dag arbejder 60.000 medarbejdere i de godt 4.000 danske familieejede ejendomsvirksomheder.

48 %

i særskat bliver ejendomsvirksomheder ramt af, når der er generationsskifte. Det er langt mere end de 6 procent, som andre typer af familieejede virksomheder skal betale.

medarbejdere arbejder i de godt 4.000 danske familieejede ejendomsvirksomheder.