/ Nyheder / Rekordlav tomgang siden 2010

Rekordlav tomgang siden 2010

Der er ikke længere helt så meget at vælge mellem, hvis man er på udkig efter tomme kontorlokaler eller butikslejemål. Tomgangsniveauet falder fortsat for butik, kontor og industri, og niveauet har ikke været lavere på landsplan siden 2010.

Tomgangsniveauet falder fortsat for butik, kontor og industri, og niveauet har ikke været lavere på landsplan siden 2010. Foto: iStock.

Mens tomgangsniveauet falder for erhvervssektorerne butik, kontor og industri, er det svagt stigende for bolig. Det viser de sidste nye tal fra Ejendomsforeningen Danmark. En faldende tomgang betyder højere lejeindtægter for udlejerne, og fortsætter den positive tendens for erhvervssektorerne svarer det til, at udlejerne om et år har cirka 700 millioner kr. ekstra at gøre godt med.

Butik ligger i spidsen

I det sidste halve år har tomgangsniveauet på landsplan været på 7,6 procent, og det er det laveste niveau siden 2010. Hvis faldet fortsætter med samme styrke, vil tomgangen falde til under et normalt niveau i løbet af et år. Det ville samlet set betyde en tomgang på 6,7 procent i juli 2019 og svare til cirka 700 millioner kr. højere lejeindtægter for udlejere.

Blandt erhvervssektorerne ligger butik i spidsen med den laveste tomgang. Her er niveauet for tomgang det laveste siden januar 2009.

”Særligt butikslejemål klarer sig rigtig godt. Den økonomiske tomgang på butik er faldet 0,5 procentpoint siden sidste år, og ligger nu på 6,1 procent på landsplan. Det viser os, at det går rigtig fint for detailhandlen i øjeblikket”, siger Jannick Nytoft, administrerende direktør for Ejendomsforeningen Danmark.

Der er dog også områder af Danmark, hvor butikstomgangen er steget i forhold til sidste kvartal. Det gælder for Region Nordjylland og Region Syddanmark. Dog stiger Region Nordjylland fra et lavt niveau. I juli 2018 ligger tomgangen på blot 3,2 procent.

Positiv udvikling for kontor og industri

Også tomgangen på kontor falder. Det årlige fald i juli er på 1,2 procentpoint.

”Det svarer til, at udlejere af kontorlejemål har over en halv milliard kr. højere i lejeindtægt i juli 2018 end samme tidspunkt sidste år. Med den igangværende højkonjunktur og rekordhøje beskæftigelse, burde der være potentiale for yderligere fald”, siger en optimistisk Jannick Nytoft.

Tomgangsniveauet for industri er faldet siden januar 2013. Faldet fortsætter i dette kvartal, og det vil det formegentlig gøre et stykke tid fremover. Ifølge Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelse fra juli 2018 topper industri for første gang forventningerne i forhold til de øvrige sektorer. Deltagerne har positive forventninger til industri med stigende lejeniveauer, og der forventes forsatte stigninger i ejendomsværdien.

Nybyggede boliger hiver tomgangen op

Siden 2015 har tomgangsniveauet for bolig været svagt stigende. På landsplan er der tale om en stigning på 1,5 procentpoint de seneste to år. Niveauet er dog fortsat lavt sammenlignet med de øvrige sektorer. En af årsagerne til, at boligerne oplever højere tomgang, er den løbende udvikling af boligejendomme.

”Nyere boligejendomme står lidt oftere tomme end boliger i ældre ejendomme. En højere tomgang i nyopførte ejendomme kan hænge sammen med, at der kommer mange enheder på markedet på samme tid, og det derfor tager lidt længere tid at finde beboere til de nyopførte ejendomme”, siger Morten Marott Larsen, underdirektør i Ejendomsforeningen Danmark.

En relativt lav tomgang på bolig og gode boligudlejningsvilkår har medført nye udviklingsprojekter og en generelt højere byggeaktivitet de seneste år. Ejendomsforeningen Danmark har beregnet, at der er behov for en årlig tilvækst på 24.000 nye boliger frem mod 2025.

var tomgangsniveauet på landsplan i det sidste halve år.