Forsigtig optimisme i ejendomsbranchen

Der er fremgang at spore på ejendomsmarkedet, men det foregår i et langsomt tempo. Samtidig slår forventningen til boligejendomme rekorder på markedsleje og ejendomsværdi. Det viser Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelse for fjerde kvartal.

Forventningerne til det totale afkast i 2014 er steget med 0,1 procentpoint til 5,1 procent i Ejendomsforeningen Danmarks seneste forventningsundersøgelse. Det er andet kvartal i træk uden fald i forventningerne til det totale afkast i 2014. Forventningerne til 2015 er uændrede i forhold til sidste kvartal på 5,3 procent, mens forventningerne til det totale afkast i 2016 er steget med 0,1 procentpoint til 5,6 procent. Samlet for hele perioden forventes 5,5 procent i totalt afkast.

”Det er glædeligt at se, at branchen regner med, at det går fremad de næste par år. Der er dog stadig tale om en meget forsigtig optimisme. Et afkast på lige over fem procent er pænt sammenlignet med alternative investeringsformer. Sammenholdt med den historisk lave rente er ejendomme stadig interessant som aktiv”, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Ny rekord til bolig

Siden Ejendomsforeningen Danmark skød forventningsundersøgelsen i gang i januar 2011, er der ikke målt højere forventninger til boligejendomme end i dette kvartal. Både ejendomsværdi og markedsleje slår rekorder. Forventningen til udlejningsprocenten for boliger er faldet i forhold til sidste kvartal, men der er dog fortsat tale om positive forventninger.

Der er også fremgang at spore for industri, hvor der samtidig er en svag positiv forventning om, at udlejningsprocenten er stigende et år frem fra nu. Ejendomsværdi for kontor og butik får også en lille opjustering. For begge gælder det, at der er en forventning om en svag fremgang for udlejningsprocenten, mens markedsleje næsten er neutral.

Fremgang i Odense og Trekantområdet

I forhold til sidste kvartal vinder Odense og Trekantområdet en lille smule i forhold til Aarhus og specielt Aalborg. Det betyder, at der nu er lidt større forventninger til ejendomsværdierne i Trekantområdet end i Aalborg. Størst er forventningerne til København og Aarhus.

Det afgørende for, at billedet vil ændre sig for investeringsejendommene, er ifølge Torben Christensen, at der kommer skub i den økonomiske udvikling.

”Regeringen har indtil videre fastholdt deres forventning til økonomisk vækst på 1,4 procent for 2014, men den kan være for højt sat. Det er afgørende for aktiviteten i ejendommene, at dansk økonomi går frem. Den økonomiske vækst skal medvirke til, at tomgangen falder, markedslejen stabileres, og der dermed kan komme en fornuftig udvikling i ejendomsværdierne”, siger han.

I den nyeste analyse af dansk økonomi nedjusterer de økonomiske vismænd skønnene for BNP-væksten i 2014 markant. De har dog fortsat et positivt syn på udviklingen i beskæftigelsen. Forventningen til BNP-væksten i 2014 bliver justeret ned i efterårets vismandsrapport til 0,5 procent. I foråret var vurderingen til væksten helt oppe på 1,5 procent.

Om Ejendomsforeningen Danmarks forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen, fjerde kvartal 2014, er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet i august 2014. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og udlejningsprocent for investeringsejendomme.

Læs webrapport

Denne pressemeddelelse blev sendt den 8. oktober 2014.