Forventet totalt afkast på ejendomme: 5,4 procent i 2012

Det totale afkast på de danske investeringsejendomme bliver 5,4 procent i 2012. Det forudser ejendomsbranchen i Ejendomsforeningen Danmarks seneste forventningsundersøgelse. Dermed har deltagernes forventninger til afkastet i 2012 stort set ikke ændret sig siden forrige kvartal.

- Det er positivt, at forventningerne til afkastet holder niveauet, selvom der tales om lavvækst, og der mangler at komme gang i økonomien igen, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark.

Kun 12 procent af undersøgelsens deltagere forventer, at afkastet i 2012 bliver lavere end i 2011.

Forventningerne til det totale afkast i 2013 ligger på samme niveau som i forrige kvartal, nemlig 5,6 procent og på 6,0 procent i 2014.

Nye muligheder for industriejendommene

Industriejendommene udmærker sig ved at være den ejendomstype, som deltagerne har mindst tiltro til. Både forventningerne til udlejningsprocenten og markedslejen er faldet. I resten af Europa er man begyndt at rette blikket mod industriejendommene, da de direkte afkast bliver mere attraktive som følge af de faldende ejendomsværdier.

- Lige nu kigger de fleste i Danmark væk fra industriejendommene, men værdierne er faldet så længe nu, at bunden muligvis er ved at være nået, og det kan være, at vi nærmer os tidspunktet, hvor man bør overveje at investere, inden priserne stiger igen, siger Torben Christensen.

Boliger hitter

oligerne er stadig den ejendomstype, som klarer sig bedst i undersøgelsen. Deltagerne har høje forventninger til, hvordan boligernes udlejningsprocent og markedsleje vil udvikle sig. I dette kvartal er de højeste forventninger til boligernes ejendomsværdi målt, siden undersøgelsen begyndte i første kvartal 2011.

- Boligerne er den eneste ejendomstype, som der er positive forventninger til, og sådan har det været gennem de seneste undersøgelser. Den store tiltro til boligerne skyldes manglende byggeaktivitet og den forventede tilflytning til de større byer, som vil give en større efterspørgsel, siger Torben Christensen.

Læs mere i webrapporten

Se tidligere udgaver af forventningsundersøgelsen

Om Ejendomsforeningen Danmarks Forventningsundersøgelse

Resultaterne fra forventningsundersøgelsen, tredje kvartal 2012, er netop udgivet. Resultaterne er indsamlet medio 2012. Undersøgelsen udkommer hvert kvartal og bygger på en række markedsaktørers forventninger til blandt andet det totale afkast og tomgang for investeringsejendomme i de kommende år.

Denne pressemeddelelse er sendt den 3. oktober 2012