Forenkling af lejeloven stærkt tiltrængt

Hvis man bor i en privat lejebolig i en ældre ejendom, er der mindst ni forskellige måder at fastsætte og regulere huslejen på.

Mange lejere og udlejere synes, at reglerne er alt for svære og uforståelige. Det kan være meget kompliceret for udlejere og for lejere at læse boliglejereglerne. Både udlejere og lejere kan uforvarende komme til at bryde reglerne, fordi de ikke kan gennemskue paragrafferne.

Ejendomsforeningen Danmark efterlyser derfor politisk mod til at gøre op med de utidssvarende og knopskudte boligregler:

- Det må være muligt at sikre en klar og forståelig lovgivning, der giver lejere og udlejere en større vished og tryghed og som medfører færre konflikter, siger Torben Christensen, direktør i Ejendomsforeningen Danmark, der er erhvervsorganisationen for udlejere og administratorer af fast ejendom. Der findes ni forskellige måder at regulere huslejen på, og de er et godt eksempel på, at lejeloven er et kludetæppe af regler:

- Boliglovgivningen er i dag et rædselsfuldt lapperi, som ingen kan forstå, og der er ingen, der har et samlet overblik, siger advokat Niels Arthur Andersen, som blandt andet ejer en ældre ejendom centralt i København.

Bladet Huset har mødt advokat Niels Arthur Andersen, som fortæller om den konkrete ejendom, der har elleve lejemål – de otte er til beboelse. I disse lejemål er der alene fem forskellige måder at regulere huslejen på, og det kræver derfor også meget administration.

Læs artiklen på de efterfølgende sider.

Læs mere om boliglejeloven på www.ejendomsforeningen.dk/nyboliglejelov

Denne pressemeddelelse blev sendt den 12. april 2010